Jag undrar hur jag kan justera min blandare så att jag får varmare vatten från den. Jag har en vanlig engreppsblansare sitter innan den vid handfatet och där kan jag få hett vatten, så hetvatten finns att tillgå. Blandaren är en gammal Mora, och det finns inte något att skruva upp eller så i änden på själva tempvredet.
 
  • img013.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I mitten av tempratten sitter det troligen en täckbricka, peta bort den och lossa skruven under.
Dra ut ratten och sätt på den löst, skruva på vattnet och vrid ratten tills du får en lämplig vattentemp. (ca 38 grader).
Montera tillbaka ratten så att tryckknappen är i linje med markering på blandarhuset (knappen rakt upp).
OBS den vita stoppringen får inte flyttas.
Om inte detta hjälper så kanske du måste byta känselkropp.
 
Jag fick bort vredet, men det mässingsfärgade "drevet" som vredet gått runt gick inte att vrida mer moturs. Jag provade med rörtång. Måste jag byta känselkropp eller är det bättre att leta upp en ny blandare?
 
Aj fan du måste nog renovera blandaren och byta känselkropp och göra ren hela mekanismen.
Jag vet inte om du snappar följande anvisningar annars får du kontakta Mora Armatur och få instruktioner.
1. stäng av vattnet och släpp trycket genom att öppna en kran
2. lossa tempratten
3. lossa tempöverstycket , nästa del efter ratten - lossas men skiftnyckel
4. dra försiktigt så känselkroppen följer med
5. känselkroppen sitter längst in på en spindel (lång stång)
6. blandare tillverkade före 89 har en o-ring i hållaren, peta ur den och släng den..mellan känselkropp och spindel
7. fyll hålet i hållaren till hälften med armaturfett och tryck tillbaka en ny känselkropp
8. skruva av spindeln från temp.överstycket, medurs, smörj o-ringen, kolla att inget vatten finns i överstycket, byt ev o-ringen
9. sätt ihop och skruva tillbaka hela rasket
KALIBRERA ENL: FÖREGÅENDE
Jag borde ha haft ett bild för att illustrera delarna man jag hoppas att du förstår när du börjar skruva, gamla blandare kan kärva men normalt så går det att fixa - gör ren detaljer med svinto eller liknande - se till att du har lite vatten till hands eftersom det första du gör är att stänga vattnet - lycka till.....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.