Jag har en modell nyare Mattsson-blandare för handfat... engrepps... som levererar iskallt i mitten ... värmen kommer först med handtaget ut åt vänsterkanten... finns något sätt att justera detta eller får jag helt enkelt reklamera den ?

Jag har läst guider för hur man påverkar hur långt vredet går att dra åt respektive håll... men det är ju som sagt inte problemet här... utan att jag får "fel temp" för de olika positionerna på handtaget....
 
Jag vet inte om det går att justera men jag gissar att den funkar som den ska. Dagens miljötänk är väl att det ska vara kallt i mittenläget. Om man sen gillar det eller inte är en annan fråga...
 
Min är precis likadan, så jag tror inte det är ett tillverkningsfel. Möjligt att det går att justera på något sätt, men jag bryr mig inte så mycket...
 
Detta är tilllämpat av en helsingborgare först på mora sen på fm mattson :) så det är inget fel på blandaren det är billigare att tvätta händerna i kallt vatten än ljumet som du kanske kranar ut i massor :). Billigast är att skaffa beröringsblandare . så slösar man inget alls.. Angånde din fm mattson så går den att justera där sitter en röd bricka med tänder som man kan flytta. men den använbds mest för att begränsa så man inte får för varmt vatten...
 
hehe en helsingborgare säger du ... inte en smålänning alltså? ;)
 
Lägg upp en bild av din blandare här,Eller ta reda på vad heter modellen eller RSK numret så får jag svara på din frågan själv har gått på en FM Mattson samt Mora kurs för all typ av blandare men vill inte säga nåt innan jag får den info som jag behöver.
 
Okej 9000E skall modellen vara...
 
kolla till vänster på den sidan som du kommer fram till nr4 tvättställsblandare och kolla vilken model som du har.
 
Väcker liv i denna tråd.

Efter att ha stått och försökt raka mig med en 9000E med eco-plus funktion (där man aktivt måste hålla mot en fjäder för att få varmvatten), måste jag höra efter om någon lyckats justera blandaren så man kan ha varmvatten och två händer lediga.

Kan inte hitta information om hur detta kan justeras från tidigare länk i denna tråd

Ett gissel när man skall tvätta sig och det hela tiden går tillbaka till kallt. Jag lovar att dra in på en Thailandsresa för att klimatkompensera för min onda tanke att min komfort är viktigare än de korvören och den korvbesparing det blir för miljön.
 
Väcker liv i denna tråd.
Verkar som att ni har blandare med kallstart, dvs att när handtaget är rakt fram kommer enbart kallvatten. Handtaget måste vridas åt vänster för varmvatten medan traditionell blandare får du lite varmvatten när handtaget är rakt fram.

Om man har kallstart ser man på insatsen. Grön ring= kallstart Röd ring= utan kallstart

Hur man byter insats.

1 Stäng vattnet till blandaren
2 Pilla bort pluggen som visar varm/kallt på handtaget. Sitter en skruv inne i hålet, lossa den med en 2,5 mm insexnyckel, räcker oftast att vrida skruven ett varv. Ta bort handtaget.
3 Under handtaget sitter en täckhuv. Ta bort täckhuven med en liten skruvmejsel
4 För att byta insatsen måste låsringen skruvas av. På 9000 serien kan man ta bort ringen med antingen en skiftnyckel eller fmm specialverktyg. Använd ej tång, sitter ringen hårt kan man förstöra ringen. På 9000E serien måste man ha ett specialverktyg för att lossna ringen. Observera att klackarna på insatsen kommer ned i hålen som finns i blandaren samt smörj packningarna på insatsen med lite armaturfett (livsmedel godkänd).
5 Montera tillbaka allt i omvänd ordning.

För att justera varmvattnet tar du bort den röda/gröna ringen på insatsen med en skruvmejsel. OBS, låsringen måste vara fastskruvad så inte insatsen är lös för justeringen görs med vattnet påkopplat.
Ställ in önskad temperatur med hjälp av handtaget. På insatsen finns det 2 klackar och på ringen finns det en klack. Montera tillbaka ringen så klacken på ringen hamnar till vänster om den högra klacken på insatsen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej bengt och tack för återupplivning..insats som du skriver, är det något som fysiskt ska bytas ut i blandaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.