Hej,

Jag har en ytterdörr som jag tror är sned för den är trög o stänga, man behöver trycka till efter man har stängt den. Har googlat på hur man kan justera detta och har läst att man kan justera gångjärnen/skruvarna för detta. Kan någon vägleda på hur jag ska skruva för att räta till dörren? Det är totalt 3 gångjärn på dörren.

Tack!
 
  • Metallisk dörrhandtag och låscylinder på vit dörrkarm, samtida säkerhetslås, vertikal bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit elektrisk rullgardin monterad ovanför ett fönster på en grå vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd dörr med metall gångjärn och säkerhetsinformationsetikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En översiktsbild där hela dörrbladet syns i karmen från in och utsida underlättar för att göra en bedömning av problemet, först därefter kan förslag ges på vad som bör justeras och hur.
 
Bifogar fler bilder
 
  • Vit dörr monterad med gångjärn, CE-märkning, stängningsmekanism och skugga på sidan, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vertikalt smalt fönster i en vägg bredvid en dörr, inomhus, dagsljus, modern design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit skjutdörr med frostad glaspanel, erfarenhet av att användas, mot trävägg och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vertikal bild på öppen dörr med synliga gångjärn och en del av ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En dörröppning med sensorer ovanpå, reflektion av person som fotograferar, neutral färgpalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett fönster i ett rum med matta; ljus från sidan skapar handens skugga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1 123abc skrev:
En översiktsbild där hela dörrbladet syns i karmen från in och utsida underlättar för att göra en bedömning av problemet, först därefter kan förslag ges på vad som bör justeras och hur.
Jag laddade upp fler bilder
 
Stäng dörren och ta ett kort från utsidan.
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
Är karmen i lod och i våg?
Är karmen rak eller bågnar den?
 
raveper raveper skrev:
Stäng dörren och ta ett kort från utsidan
Här är en bild
 
  • Modern ytterdörr med fönster, kodlås, handtag, brevinkast och grå omgivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Springorna mellan karm och dörrblad ser ut att vara ganska jämna längs respektive sida.

Eventuellt skulle karmen vid mittengångjärnet justeras lite mot väggen å eventuellt skulle även det gångjärnet justeras lite.

Är karmen helt rak eller bågnar karmen?


Tittar på första bilden igen och då ser jag att ringen runt låscylindern tar i gummilisten. Alltså, ringen runt låscylindern har lite för stor ytterdiameter.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Springorna mellan karm och dörrblad ser ut att vara ganska jämna längs respektive sida.

Eventuellt skulle karmen vid mittengångjärnet justeras lite mot väggen å eventuellt skulle även det gångjärnet justeras lite.

Är karmen helt rak eller bågnar karmen?


Tittar på första bilden igen och då ser jag att ringen runt låscylindern tar i gummilisten. Alltså, ringen runt låscylindern har lite för stor ytterdiameter.
Karmen ser rak ut enligt mig. Du får gärna screenshotta och ringa in det du menar så jag hänger med. Kan inte så mycket om sånt 😅
 
Första bilden. Gummit till vänster om låset.
Ringen runt låset är lite konisk. Skulle kunna varit raka kanter istället.
 
  • Gilla
fm101
  • Laddar…
fm101 fm101 skrev:
Karmen ser rak ut enligt mig. Du får gärna screenshotta och ringa in det du menar så jag hänger med. Kan inte så mycket om sånt 😅
Om karmen bågnar 1-2 mm är svårt att se med ögar utan hjälpmedel, ett vattenpass är ett bra hjälpmedel.
 
  • Gilla
fm101
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Första bilden. Gummit till vänster om låset.
Ringen runt låset är lite konisk. Skulle kunna varit raka kanter istället.
Aha ja du menar den. Tänker du att den tar som gör dörren seg?
 
Ja eventuellt.
 
raveper raveper skrev:
Ja eventuellt.
Vad är möjlig lösning?
 
sunnis
Det är en dubbeltätad dörr, dessa är lite trögare men blir lite bättre med tiden. springorna på bilden ser det bra ut. Men det kan behövas justeras lite på dörrblad och karm

Det går ev. att justera slutblecket, eller byta till ett fullt justerbart för att minska trycket en aning. Kan du ta en bild på det? Det är låsdelen som sitter i karmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.