Hej!

Jag har en innerdörr som är svår att stänga. Det är en ny karm och en ny dörr (Swedoor). Karmen har husbyggarna monterat och dörren har jag satt dit själv. Alla andra dörrar som jag monterade samtidigt funkar helt perfekt men just denna kärvar.

När jag stänger dörren skaver lite av dörren mot karmen (se bild). Och när jag drar igen dörren och övre delen av dörren tar emot karmen så är det 1-2 cm glipa mellan dörrbladet och karmen längst ner. I detta skedet har inte heller "fallet" hakat i slutblecket utan det krävs ett ganska kraftigt ryck i handtaget för att det ska ske.

Jag har provat med en av mina andra likadana dörrar men det är tyvärr samma problem. Så det talar för att det inte är fel på dörren utan snarare någonting med gångjärnen eller karmen?

Har ni några smarta idéer för hur jag kan justera detta?eGk1DFP.png

Lnyz3Fv.jpg

uneNSl6.jpg
 
Gångjärnet är inte ordentligt på lats i dörrbladet. Släpp lite på skruvarna och se till att det hamnar på rätt plats innan du drar i skruvarna igen
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Gångjärnet är inte ordentligt på lats i dörrbladet. Släpp lite på skruvarna och se till att det hamnar på rätt plats innan du drar i skruvarna igen
Tack för svaret. Kan du se det på bilden jag skickade med, eller är det din gissning på vad problemet är?
 
Troligen är karmen felmonterad. Tror att väggarna inte är riktigt i vatten.
Ta ett vattenpass och kolla om karmens bägge sidor är raka. Tror att sidan där låset sitter lutar lite.
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
Ser du de vita plastplupparna innanför dessa sitter en karmskruv som du kan justera karmen på behövs en specialnyckel
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
fast om karmen är felmonterad så räcker det inte att justera på nå fästskruvar. De är bara in och ut. De flyttar inte karmen i sidled.
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
Eftersom dörren tar i där den gör i överkant så sitter den inte rätt i gångjärnen
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
Om det är någon annan än du själv som monterat detta, som du betalt för att få monterat - reklamera.

Jag satte en motsvarande dörr själv för ett tag sedan och vet hur viktigt det är att få karm i absolut lod osv. Det blev givetvis perfekt i mitt fall - som total amatör - och du ska inte acceptera något sämre från de som installerat din dörr.
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
Tack för alla svar och tips! Jag tar med mig det och försöker se om jag kan lista ut vad som är felet.

H Harald Blåtumme skrev:
Om det är någon annan än du själv som monterat detta, som du betalt för att få monterat - reklamera.

Jag satte en motsvarande dörr själv för ett tag sedan och vet hur viktigt det är att få karm i absolut lod osv. Det blev givetvis perfekt i mitt fall - som total amatör - och du ska inte acceptera något sämre från de som installerat din dörr.
Om det är något med dörren eller gångjärnen ska jag försöka fixa det själv. Om det visar sig vara något med karmen kommer jag kontakta byggaren.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.