Y
Sökte lite och hittade diskussioner från 2007 och försöker räkna lite utifrån det.
Fakta.
* 120 kvadratmeter utvändigt
* 2,4meter till tak
* 3st 100mm trummor genom innerstaken

* Räknesätt 0,35l/s per kvm. Även 50% luftoms /timme
* "du skall ha minst 15 l/s i wc utan öppningsbart fönster och 10 l/s i wc med öppningsbart fönster."

1. Om jag delar upp huset i två zoner varav kökfläkten tar halva huset.
= köksfläkten, täcka = 56,3m² * 0,35l/s = 19,705l/s

2. Andra halvan är totalt 48,49m², delat på två ventiler
= wc + badrum ventiler, täcka= 48,49m² / två ventiler = 24,3m² per ventil * 0,35l/s = 8,5 l/s per ventil


3. Enligt föreskrifter.
=
wc 8,5 saknas det isf 6,5 för att uppnå 15l/s för wc utan fönster
badrum 8,5 saknas det isf 1,5 för att uppnå 10l/s för badrum med fönster

Beräkning 6,5+1,5=8 l/s får jag ta ifrån andra hushalvan.
Beräkning köket 19,705 - 8 = 11,705l/s får jag strypa ner andra halvan till.


4. Slutresultat.
= Köksfläkten justeras till 11,705 l/s (täcker då 33,44m² av 56,3m²)
= badrum justeras till 10 l/s (täcker 28,57m² av 24,25m²)
= wc justeras till 15 l/s (täcker 42,86m² av 24,25m²)
= De 3 ventilerna täcker 104,87m² av 104,79m² invändig yta. Totalt sug: 36,705l/s

Detta ger ju godkända flöden i wc och badrum, men inte i förhållande vad de ska suga totalt för halva huset.

Men om jag stryper köket såpass, så spar jag ju värme och ökar tystheten i köket som har öppen planlösning med vardagsrum samt hall.

Samtidigt känns det fel någonstans också att få sådan obalans, men jag vet inte hur jag ska förklara logiken i känslan.

Idag, så är de inte justerade alls, snarare så strypta de kan vara. Har jag stängd sovrumsdörr så står luften still, luktar instängt på morgonen. Hade tänkt extra ventil genom vägg utöver de i fönsterna. Fast justera takventilerna kan ju vara klokt först.

villan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

* Glömde rita dit dörr till badrummet, den är nästan vid wcdörren.
* Att hallen har två färger är mest för symbolisera gränsdragning i tänka zoner.
* De gula fälten är garderober.
 
Redigerat:
Tror du tänker lite fel här.
Köksfläkten ska du inte räkna med att ska vädra ur övriga ytor, utan endast spisen. Om det sitter strypventil i fläktkåpan justerar du den till 10 l/s och sedan när man forcerar bör man ligga på runt 25-30 l/s. Badrummen justerar du in efter vad som krävs, har för mig att 10-15 l/s är vid rum upp till 5m2 och allt över det så får du plussa på ytterligare flöde.
Gällande övriga ytor så kan du räkna på min-kravet på 0,35 l/s m2, dock gäller detta inte sovrum tex där man helst ska räkna med 4 l/s per sovplats också.

I de flesta fall i villor där man endast har frånluft i badrum, wc och kök så ställer man bara in rätt flöden där och räknar inte med de övriga som är "oventilerat". Dels för att du skulle behöva ha betydligt högre flöden i donen du har som kan tex orsaka ljud och dessutom så skulle du kyla ner huset rätt ordentligt.
 
Yrrol skrev:
= badrum justeras till 10 l/s (täcker 28,57m² av 24,25m²)
= wc justeras till 15 l/s (täcker 42,86m² av 24,25m²)
Det jag reagerade på var flödena WC kontra badrum. Om du duschar i badrummet så vill du väl inte ha mindre flöde där än på toa? Viktigare att få ut fukten än ev. brakskitar... ;)

Själv hade jag inga sådana problem. Med utsug i toa, dusch samt kök (och tre extra i källaren i badrum, tvättstuga och ett övrigt) så fick jag tillräckliga flöden sett till den totala ytan. (Sedan behöver jag mer tilluft i källaren, men det är en annan femma).
 
Justera in till följande flöden så blir det rätt.
Badrum 15 l/s
WC 15 l/s
Kök 12 l/s (10 l/s är min flöde för kök)
Köket bör ha, som tidigare skrivits, en separat frånluftsventil. Om nu inte köksfläkten är avsedd att fungera som grundventilation.
Jag förutsätter att det finns uteluftsventiler i sovrum och vardagsrum. Glöm inte överluften från sovrum där luften kommer in i huset, samt till WC och Badrum där luften sugs ut. Det räcker med 1 cm springa i ovan eller underkant av dörrarna.
 
Y
Lars: Nja det var i någon text som de hänvisade till badrum med eller utan fönster. Hos mig har inte WC fönster medan badrummet har det.

Pelle: Ja det är vanligt att folk tycker man ska ha separat för köksfläkten men nu är det inte så här och troligen menad att vara del av grundventilationen.

Fönsterventilerna är öppna och inte blockerade, har 1cm springa på ovansida och kanske 0.5cm nertill.
Men detta räcker inte. Lugnar mig med att såga upp ytterligare tills jag börjat öppna frånluftsventilerna.

Sen funderar jag lite på det injusteringsrådet. Är det inte en stor risk att den drar ut förmycket och att jag tvingas värma huset mer. Då jag på total yta ca 100 kvadrat ska ha 35 l/s... Medan ditt råd innebär 42 l/s....
Eller märker man ingen skillnad, eller kanske är just det jag behöver för få frisk luft även i sovrummen.

:)
 
Yrrol skrev:
Lars: Nja det var i någon text som de hänvisade till badrum med eller utan fönster. Hos mig har inte WC fönster medan badrummet har det.
Det är något jag aldrig hört. Så då får man ju fråga sig hur ett tätt fönster skulle påverka. Är det så att de tänker sig att man skall öppna det? Eller att det är otätt? Eller att man lättare får kondens på rutan och därför måste ha mer ventilation?

Jag hade tagit reda på varför man hänger upp sig på fönster innan jag tagit med det i beräkningen. Beroende på vad man tänker på ovan så är ju exv. storleken på fönstret ganska avgörande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.