Hej,

Jag har ett handtag på ytterdörren som har blivit löst, hela anordningen glider runt när man drar i handtaget.

Jag lyckades skruva bort ringen/höljet bakom handtaget men skruvarna bakom är blockerade av en mindre rund metalplatta som jag inte kan få loss. Testade att skruva ur skruven på sidan av handtaget för att se om det gick att ta loss det men det gjorde inget.

Någon här som vet hur de här inbrottssäkra handtagen fungerar? Låset är ett Assa Abloy 2025 men jag är osäker på modell av handtag.

lxqOjlONL6QK9YymZ5cONTM04QywdMYYusVv27xlcX6D8PKemAgOF2NAcpu_tlYLeRVAdRvpzbg2aFDvq-rMlGFQpp2ubNYt1Esnkc5D18l7YG6fiMGNhbhVWmlKwiRk16UkkXaE9yFteWGforF2CZt0As4KQmExTrRF_YRCwqcAGqviq15RlWIuTcm6k7RmHJjpD8oW-wCWGXmH9r3dwJLzmZLe0-ZS5tks6Hx5xby3YZQ8iuiWnQEoLU8zVkcHc-EGI8R7PqiuEJyzAurcOcynaurQzt2WiqmZrz37JNFiMtBVLwwsmycjsV7wuoCcAuHQl-znrGxsvD_0etby14Lkz0Sao5n_Ib1Pv0YCBHlCp5zWSWU65CpmVO8EurYjQBPFTqzdh4j4K_zO_kYSFP8r-14Uzf5yfnrIGUTU-ZlGg1tbPSijO3T-JAuLOaATIgOlMtdzHMX1AbnSZWDB4d1wAQOZWg4oUIVFzT-Zy2pWOotYtHNud6zcIQ3yCnlywLAHWnkqRqosXdLLcQmZ97wv8w8CQglewk9P4pZ_JPLJkg-j7C6cHCoMrwUcaH-_aEC1j0j-7P8-lLZBPl_t0x9p8xJKE3k45MhoqdwAhXougitxwSefzbQ0U6edW7Ko_mbCdvPNO2Y2WRNmlb8HxHWkmbKNIZwbEylrphUBbfaps8obMCLeCiQ3QtPaiX-taKNhtfORalmEiXJqU__lbPEXPKKZWStF4qd6vX-jcuVi5eVZVszM0l_uNX3RgrG5EKnqacqw10HVHa5X19YQltoP6wj_cWg82kegM_mtv8dDOu6RoJZmTqBi3_AXWJbGdcfjVGaSBkIYH3V5Wnql5JOauVuCJZEIHzvxZcJl1BigeXxqf5oWSr5vTb3o7iv5X91GnFt1IdFOsZ3Lgfmd6X1vqGCCuayD_sRGTSjS_fW72CFMbZxd_3zLsrQhYUm5lb1fhZ7hcg6ZM8tzcrU=w645-h1263-s-no
 
Först tänkte jag att du skulle skruva loss ringen på rosetten men det är fel storlek till den inre ringen samt finns det ett hål på sidan av trycket.
Kontrollera om det sitter en stoppskruv i hålet eller om det är en fjäder.
 
1 123abc skrev:
Först tänkte jag att du skulle skruva loss ringen på rosetten men det är fel storlek till den inre ringen samt finns det ett hål på sidan av trycket.
Kontrollera om det sitter en stoppskruv i hålet eller om det är en fjäder.
[media]
Precis, det sitter en likadan skruv på sidan som i videon men även om jag skruvar ur den helt så går det inte att ta loss handtaget, slet lite men den satt som berget.

Förstår inte riktigt vad du menar med fjäder, är det något i skruvhålet på sidan som kan fjädra ur eller hur menar du?
 
A Abrakadabrador skrev:
Precis, det sitter en likadan skruv på sidan som i videon men även om jag skruvar ur den helt så går det inte att ta loss handtaget, slet lite men den satt som berget.

Förstår inte riktigt vad du menar med fjäder, är det något i skruvhålet på sidan som kan fjädra ur eller hur menar du?
I klippet är det fjäder som han särar på för att kunna lossa greppet om du har en skruv så skruva loss den helt och ta ur den då en del stoppskruvar måste tas ur för att man ska kunna lossa greppet.
Ibland kan det sitta bra hårt pga av att stoppskruven deformerat tryckespinnen men om det finns en stoppskruv även på andra sidan så lossa och ta ur även den så ökar chansen att du får loss det.
 
1 123abc skrev:
I klippet är det fjäder om du har en skruv så skruva loss det helt och ta ur den då en del stoppskruvar måste tas ur för att man ska kunna lossa greppet.
Ibland kan det sitta bra hårt pga av att stoppskruven deformerat tryckespinnen men om det finns en stoppskruv även på andra sidan så lossa och ta ur även den så ökar chansen att du får loss det.
Det är en skruv, så med andra ord får jag slita och dra lite hårdare nästa gång?

Tack ska prova igen imorgon!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.