Hej!

Jag är nygammal på forumet, har hittills bara läst, läst och åter läst, men nu är det nog dags att registers sig som medlem.

Jag har sökt efter någon tråd som behandlar min fråga men utan lycka.

Jag köpte en Bosch GTS XC 10 för några månader sedan och håller just nu på att göra en "multi zero clearance insett" (en sådan med utbytbar plexiskiva för olika vinklar/klingor) till sågen. Jag plockade av klyvkniven för att lättare kunna se var klingan går igenom och kunna fräsa ur för klyvkniven i efterhand för att få så lite "glapp" som möjligt.

Nu till mitt problem; Jag vet inte hur jag ska kunna montera tillbaka klyvkniven med bra precision. Är det någon som har några tips på hur man säkerställer paralelliteten med klingan?

Jag hade en idé själv; klämma träbit-(klinga+klyvkniv)-träbit med en skruvning om, men detta kanske är helt fel?

/Ny medlem med nyfunnen passion för möbelsnickeri:)
 
Dum fråga kanske men.. :)

Hamnar den inte 'rätt' om du bara drar fast den?
 
Inga frågor är dumma :)

Nja... alltså det finns ställskruvar för tilt i sidled och för att flytta klyvkniven axiellt? (sidled) finns det bara bultar i långhål, då är det enligt mig svårt att få till parallelliteten med klingan.

Jag har läst att olika personer pratar om att skeva klyvkniven något så att arbetsstycket pressas mot anhållet för att på så sätt få bättre precision; för mig är detta helt ouppnåeligt eftersom jag inte ens kan få kniven parallell med klingan.

Jag undrar alltså om det finns något knep för detta?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag kommer inte riktigt ihåg hur fästet för klyvkniven ser ut på GTS10:an (sålde min för ett par år sedan). Visst gick det väl att på något sätt parallellförflytta den vänster-höger?

På vilket sett får du den inte parallell med klingan? Är den tiltad från lodlinjen eller är den vriden sett uppifrån?

Vill inte minnas att det där var ett problem, tror jag använde en stålskala eller en bit hyvlat virke som jag lade mot tänderna på klingan och sedan vinklade/justerade in klyvkniven så att den satt där den skulle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.