Har en innerdörr som på sommaren tar i uppe i dörrkarmen (om det heter så?), på den sidan där låskistan sitter. Hur justerar jag ner dörren några millimeter så den inte tar i på fuktiga och varma sommardagar?
 
  • En hög, smal bild visar en öppen vit dörr med gångjärn, omgiven av en vit dörrkarm.
  • Dörrens gångjärn och karm, märkt med "SWEDOOR", vit, delvis öppen, inomhus, detaljbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhus, vit takyta, dörröverstycke, veckad gardin delvis synlig, minimalistisk, ren design, neutral färgpalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vertikal, beige vägg med skugga, dörrkarm och synligt spikhål.
Om du på gångjärnet skruvar på den nedre torx skruven både på det övre och nedre gångjärnet så kommer dörren att trilla ner!
Dörren hänger på skruvarna nu, så skruva ut skruvarna ett par varv
 
E egge80 skrev:
Om du på gångjärnet skruvar på den nedre torx skruven både på det övre och nedre gångjärnet så kommer dörren att trilla ner!
Dörren hänger på skruvarna nu, så skruva ut skruvarna ett par varv
Hur mycket jag än skruvar ut dessa torx så kommer inte dörren neråt tyvärr. Kan tilläggas att dörren är i lod men övre dörrkarmen (rätt namn?) är inte vågrätt utan är lite sne som syns på bilden. Går det att justera övre karmen?
 
  • En stängd dörr med en handtag och lås på en vägg, halvt dold av en gardin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
R
C Chipspåse skrev:
Har en innerdörr som på sommaren tar i uppe i dörrkarmen (om det heter så?), på den sidan där låskistan sitter. Hur justerar jag ner dörren några millimeter så den inte tar i på fuktiga och varma sommardagar?
Det hjälper inte o skruva då det inte är några justerskruvar på inomhusgångjärn, du behöver ha en gångjärnsknäckare som man knäcker gångjärnet med när dörren är stängd.
Dessa finns o köpa hos välsorterade byggjandlare.
 
Är det lika stor springa mellan dörrbladet och överstycket längs hela sträckan?

Är överstycket i våg?
Är sidokarmarna i lod?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är det lika stor springa mellan dörrbladet och överstycket längs hela sträckan?

Är överstycket i våg?
Är sidokarmarna i lod?
Överstycket inte i våg, lite snett.
Sidokarmarna i lod.
 
R Rejäl skrev:
Det hjälper inte o skruva då det inte är några justerskruvar på inomhusgångjärn, du behöver ha en gångjärnsknäckare som man knäcker gångjärnet med när dörren är stängd.
Dessa finns o köpa hos välsorterade byggjandlare.
Jo, det är justerskruvar på de där inomhusgångjärnen.
Men i TS fall så är de redan längst nere i botten.

Nej, det går inte att justera höjden på dörrbladet med gångjärnsriktare.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
C Chipspåse skrev:
Överstycket inte i våg, lite snett.
Där har du problemet, lossa karmen på ena sidan och höj/sänk så att överstycket blir i våg.
Ja, det är lättare sagt än gjort, kan behöva fylla igen befintliga skruvhålen i väggen och göra nya skruvhål.
 
R
Demmpa Demmpa skrev:
Jo, det är justerskruvar på de där inomhusgångjärnen.
[media]Men i TS fall så är de redan längst nere i botten.

Nej, det går inte att justera höjden på dörrbladet med gångjärnsriktare.
Det är sant men det går att knäcka det utåt i över kant då faller överkanten på bladet, så får man justera sidan så att springan blir jämn.
För det är inte många millimeter det handlar om.

Att höja hela karmsidan med spikade foder är ett jättejobb i jämförelse!
 
R Rejäl skrev:
Det är sant men det går att knäcka det utåt i över kant då faller överkanten på bladet, så får man justera sidan så att springan blir jämn.
För det är inte många millimeter det handlar om.

Att höja hela karmsidan med spikade foder är ett jättejobb i jämförelse!
Ja, man kan knäcka gångjärnen så att dörrbladet lutar, med risk att dörrbladet tar i sidostycket istället samt att man riskerar att dörrbladet glider upp/stänger automatiskt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, man kan knäcka gångjärnen så att dörrbladet lutar, med risk att dörrbladet tar i sidostycket istället samt att man riskerar att dörrbladet glider upp/stänger automatiskt.
Ser ut o vara så lite, tänkte att det var enklast för TS😉
 
Eller så hänger man av dörren och kapar bort några mm i uppkant, går att snedda lite så det blir bra.
Har gjort så när jag bytt dörrblad men inte ville byta karm.
 
A AndersS skrev:
Eller så hänger man av dörren och kapar bort några mm i uppkant, går att snedda lite så det blir bra.
Har gjort så när jag bytt dörrblad men inte ville byta karm.
Hur kapade du av några mm? Slipmaskin? Hyvel? Ursäkta för min okunskap, har tyvärr tummen mitt i handen och ingen erfarenhet av bygg alls.
 
R
C Chipspåse skrev:
Hur kapade du av några mm? Slipmaskin? Hyvel? Ursäkta för min okunskap, har tyvärr tummen mitt i handen och ingen erfarenhet av bygg alls.
Då är inte detta lämpligt för dig, för vid dåligt utförande så kommer det att flisa sig på sidorna efter att man har sågar så glöm denna idén den förutsätter händighet och helst en sänksåg med linjal…
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C Chipspåse skrev:
Hur kapade du av några mm? Slipmaskin? Hyvel? Ursäkta för min okunskap, har tyvärr tummen mitt i handen och ingen erfarenhet av bygg alls.
Ok, jag kapade med cirkelsåg och en brädbit som styrskena, samt vass/fintandad klinga. Ev. tejpa båda sidor där man kapar.
I nödfall en "bra" sticksåg med styrbit.
Har du ingen släkting eller vän/bekant som kan hjälpa dig med kunskap.
Utifrån hur du beskriver din kunskap skulle jag inte börja att bända på gångjärnen, det kan bli värre och svårare att årgärda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.