nikasp
Köpt nya innerdörrar, två gick bra men den tredje dörren tar i lite i ovankant och går inte att stänga. Kan man knäcka de här Fiskarsgångjärnen? Mittdelen är ju plastskodd och lär inte gå att bryta på medan nedre och övre del är 13 mm. Ser att Habo har riktare för sina 13 mm gångjärn.

Det handlar om 1-2 mm tror jag och jag har ingen sådan upp/ner justering med skruv i gångjärnen och heller inga karmskruvar att skruva på.
 
  • Innerdörr som tar i karmen överst, med synligt Fiskarsgångjärn intill rörinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit innerdörr som tar i karmens ovankant och inte går att stänga helt, behöver justeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på Fiskars dörrgångjärn som inte passar perfekt i dörrkarmen, visar möjlig justeringsutmaning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett Fiskars dörrgångjärn med plastskodd mittdel monterat på en vit dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett öppet dörrgångjärn av märket Fiskars monterat på en vit dörrkarm utan justerbara skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit innerdörr med dörrgångjärn som inte stänger korrekt, visar möjlig justeringsfråga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En lösning är att slipa ner dörrbladet. Går snabbt med en liten slipmaskin.
 
nikasp
Vill helst inte gå loss på varken karm eller dörr. Hoppas det går att knäcka nedre gångjärnet bakåt/inåt lite, annars kanske jag köper justerbara gångjärn dit.

E etompau skrev:
En lösning är att slipa ner dörrbladet. Går snabbt med en liten slipmaskin.
 
Karmen ska du inte ge dig på men titta på dörren, nederdel och överdel är säkert obehandlat trä(massa), och är gjort för att kunna kapas eller slipas.
 
Ta ur lite gods ur karmdelens gångjärn med en dremmel.
Öppna upp hålet som går i läppen på dörren så hamnar den längre ner.

Hoppas du förstår :)
 
nikasp
Jag for över ån efter vatten och köpte en 13 mm gångjärnsriktare. Den passade precis inte, gapet var precis för litet. Tänkte fila upp den men testade den 14/17 mm jag redan hade ”bara för att”. Gick ju utmärkt med några minimala knäck så på 10 minuter, fick lossa på två skruvar för att komma åt, så sitter den som en smäck utan åverkan :)
 
  • Två glänsande gångjärnsriktare i olika storlekar med krokformad ände, ligger bredvid varandra på en mörk yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AzP och 3 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.