Upptäckte idag att min TS55 inte sågar 90 grader när sågen ligger i "noll läget". Förmodligen går det att justera in noll läget med de 2 skruvarna i botten. Tanken var att såga i MDF eller liknande material som är ungefär lika tjockt som max sågdjup för att sen justera lite och göra en nytt snitt och sedan upprepa tills man är nöjd.!

Uppfattar ni andra detta som en rimlig ide eller ligger ni på lite mer erfarenheter som ni vill dela med er???
 
Ezcobar skrev:
Upptäckte idag att min TS55 inte sågar 90 grader när sågen ligger i "noll läget". Förmodligen går det att justera in noll läget med de 2 skruvarna i botten. Tanken var att såga i MDF eller liknande material som är ungefär lika tjockt som max sågdjup för att sen justera lite och göra en nytt snitt och sedan upprepa tills man är nöjd.!

Uppfattar ni andra detta som en rimlig ide eller ligger ni på lite mer erfarenheter som ni vill dela med er???
Har en TS75, så det kan skilja. Men jag gör på ungefär samma sätt som du tänkt. Skillnaden är att jag tar en planhyvlad regel i trä, kapar av den, vänder den ena av de två avsågade bitarna 180 grader och ser hur det ser ut.

Det är en fördel om du har en billig vinkelmätare, digital (typ bevelbox eller så, kostar nästan ingenting) som du först ställer med, så det bara är finliret kvar när du provsågar.

--- Mats ---
 
Tack Mats för ytterligare ett sätt. Använder du bevelbox på sågklingan eller på materialet du kapat??
 
Ezcobar skrev:
Tack Mats för ytterligare ett sätt. Använder du bevelbox på sågklingan eller på materialet du kapat??
Lägger den först på min referens (skena eller CMS beroende på var sågen är, normalt sett på CMSen, och nollställer den. Sätter den därefter på sågen, där den fäster på klingan, och justerar till 90 grader.

--- Mats ---
 
Jag grovjusterar in visuellt, sågar sen i mdf (så dött och orörligt som möjligt) motsvarande maxdjup, precis som du föreslagit. Kom ihåg att det i 90-graders läget finns (har jag för mig, har inte sågen framför mig) 2st skruv mellan maskinen och plattan som också behöver justeras in till 90-graders läget. Känn efter med ett riktigt tunnt papper så att båda skruvarna precis tar i plattan i rätt läge - det är lätt att bara en skruv tar i, vilket kan resultera i ett fel om man lägger mycket tyngd på klingan.

Du behöver bara kontrollera vinkeln (med en bra vinkelhake) på den sågade biten, det är ju den enda som räknas.
 
Hur ofta måste man justera in sågen i 90 grader, har själv aldrig gjort det och visste inte att det gick.
 
pbengtsson skrev:
Hur ofta måste man justera in sågen i 90 grader, har själv aldrig gjort det och visste inte att det gick.
Väldigt sällan. Jag har gjort det 2ggr på ts55an, och 2 ggr på cirkelsågen.

Jag behöver ställa in toe-in på TS55an snart. Kan lägga upp lite bilder och info om hur man gör om det finns intresse.
 
Skapa gärna en tråd ex "Ställa in Festool TS55" med lite olika tips och trix. Jag skulle tycka det vore mycket intressant att veta då jag normalt sätt bara kör på tills det inte fungerar och sedan står och kliar mig i huvudet som ett fån.
 
Daniel_N skrev:
Jag grovjusterar in visuellt, sågar sen i mdf (så dött och orörligt som möjligt) motsvarande maxdjup, precis som du föreslagit. Kom ihåg att det i 90-graders läget finns (har jag för mig, har inte sågen framför mig) 2st skruv mellan maskinen och plattan som också behöver justeras in till 90-graders läget. Känn efter med ett riktigt tunnt papper så att båda skruvarna precis tar i plattan i rätt läge - det är lätt att bara en skruv tar i, vilket kan resultera i ett fel om man lägger mycket tyngd på klingan.

Du behöver bara kontrollera vinkeln (med en bra vinkelhake) på den sågade biten, det är ju den enda som räknas.
Men vippar du den ena sidan 180 grader ser du felet bättre (felet dubbleras jämfört med hur det ser ut i en bra vinkelhake).

--- Mats ---
 
pbengtsson skrev:
Skapa gärna en tråd ex "Ställa in Festool TS55"...QUOTE]
Och denna tråd heter? Klantigt av mig, men jag är fortfarande intresserad av hur ni ställer in era ts55 högt och lågt.
 
Mats Bengtsson skrev:
Men vippar du den ena sidan 180 grader ser du felet bättre (felet dubbleras jämfört med hur det ser ut i en bra vinkelhake).

--- Mats ---
Absolut, jag var lite otydlig, att kolla med en vinkelhake är hur jag har gjort tidigare. Ditt sett fördubblar felet och gör det lättare att se om man är fel, vilket såklart är bättre. Min poäng var snarare att mäta på den färdigsågade biten och inte börja ställa vinkelhaken mot klingan/basen etc.
 
Jag är tacksam för alla tips och ideer och jag återkommer säkert när det är dags att justera in sågen. Upptäckte även att det nog är dags för lite nya gummilister på skenorna, och såg då att dom ändrat utförande på dessa lister. Dom var inte svarta längre utan genomskinliga tror jag?!:S

Någon som har provat dom nya??
 
Nya och nya ... de har väl funnits i 2 år nånting
 
Ezcobar skrev:
Jag är tacksam för alla tips och ideer och jag återkommer säkert när det är dags att justera in sågen. Upptäckte även att det nog är dags för lite nya gummilister på skenorna, och såg då att dom ändrat utförande på dessa lister. Dom var inte svarta längre utan genomskinliga tror jag?!:S

Någon som har provat dom nya??
Har inte provat dem. Iden verkar bra. Dock verkar uppfattningen på FOG;en vara att limmet i de nya är dåligt, och att de gärna börjar lossna i ändarna. hur stort problemet egentligen är vet jag inte. Jag har tidigare flyttat ut och återmonterat mina gummilister med dubbelhäftande tejp, vilket inte höll i längden, så jag har gått över till kontaktlim, vilket än så länge har hållit bra. Skulle man få problem med limmet på den nya listerna så kan säkert lite kontaktlim vara lösningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.