Tabell över inställningar för nyligen installerat golvvärmesystem med fem slingor och justeringsvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning över nyinstallerat vattenburet golvvärmesystem med markerade slingor och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
har precis installerat ett vattenburet golvvärmesystem. Slingorna har jag lagt ut själv och Rörmockaren har nu installerat shunt och fördela för de fem slingor som ligger. Det är förberett för ytterligare tre slingor som skall installeras senare.

På övervåningen har vi kvar radiatorerna. Fördelaren är inte inkopplad just nu då det saknades en stickkontakt till sladden vilket jag tänkte ordna imorgon. Alltså är systemet inte igång och rörisen tänkte att jag skulle sätta igång allt själv. Tror heller inte han justerat slingorna utifrån ritningen.

Injusteringen har jag läst mig till att ska vara 1,5 på samtliga slingor förutom en som skall ligga på 4,5. Är tanken att man skruvar på ventilerna så att vattennivån hamnar på de värdena? Just nu är de tomma så det går inte såvitt jag förstår att göra det innan det är driftsatt?

Sedan funderar jag på hur jag reglerar temperaturen? Man skall ju enligt golvtillverkarna sakta höja tempen i golven. Men vart reglerar jag detta samtidigt som jag reglerar värmen till övervåningen? Är det via shunten på något sätt?

Egentligen är det ju så att rörisen borde göra allt detta när fördelaren är inkopplad men samtidigt orkar jag inte tjafsa om det går att göra enkelt själv..

Dock är frågan om rörisen har några saker som skall kontrolleras när det driftsätts. Tänker om man behöver lufta systemet eller om det är några andra saker som skall göras som jag som amatör inte ska/kan göra?

Trycktestet som gjordes gjordes nog eg inte enligt konstens alla regler men systemet har stått med 4,2 bars tryck konstant i två månader så jag hoppas allt är tätt.
 
Värmefördelare för golvvärme med kopplade rör och installationsmanual fäst på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.