Hej!

Ursäkta långt inlägg och många nybörjarfrågor på förhand. Bott i hus nu totalt 3 månader av mitt liv och har en brant inlärningskurva framför mig. Huset är 177 kvm i två plan. Byggår 2009. Vattenburen golvvärme i hela. En lika gammal kombinerad bergvärmepump med frånluftsåtervinning (IVT 695 Twin, kurva 2.0 och parallelförskjutning +2.0). Pumpen är servad och verkar fungera bra. När temperaturen ute är runt 0:an har jag en framledningstemperatur kring 28-29 grader och ca 20.5 grader inomhus.

Elräkningarna är dock höga, kring 2500 kWh/mån, och jag vill såklart se till så att de saker jag har fungerar så bra som möjligt. Jag har snöat in på Delta T och försökt, med IR-termometer, mäta över till- och returledningar för fördelare på över respektive nedervåningen. Styrdonen är bortplockade.

Det som förbryllar mig är att Delta T över fördelaren är ca 1 grad (25 grader till och 24 grader retur). På varje enskild slinga varierar delta mellan ca 0.7-1.1 grader. Mätningarna är extremt osäkra då jag inte litar på termometern försökt lägga en dyr stektermometer mot ledningarna som dock visar samma delta. Jag har läst denna guide (https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48516.0) och kommit fram till att jag först bör ändra flödet via cirkulationspumpen för att få rätt delta över fördelarna och därefter strypa varje enskild slinga utefter behov.

Här är mina frågor:

1a Låter temperaturerna onormala? D.v.s. om det nu stämmer att jag har så lågt delta borde jag försöka göra något åt det?
1b Är det "rätt" temperatur som jag mätt? Alltså är det delta T över golvvärmefördelaren som är det viktiga eller är det delta T över själva värmepumpen som jag borde försöka få till 5-7 grader?

2. Jag kan inte hitta någon separat cirkulationspump till golvvärmen. Är det rimligt att anta att det är värmepumpens värmebärarpump som även agerar cirkulationspump till golvvärmen? Och att det är denna jag bör ändra hastighet på?

Två Wilo cirkulationspumpar med textetiketter, troligtvis i ett värmesystem, mörk omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Finns det någon möjlighet att värmepumpen själv försöker upprätthålla nåt delta T som jag riskerar att sabba om jag manuellt ändrar på värmebärarpumpen? Vet att det finns inställningar för shunt och neutralzon/PID som jag dock inte har den blekaste aning om vad de innebär. Vet inte riktigt vad som shuntas var och när det sker. Inga inställningar jag pillat på med andra ord.

4. Som det är just nu så är rumstemperaturen ca 1 grad svalare på övervåningen. Jag hade gärna fått samma temperatur i hela huset. Jag antar att det måste finnas nån ventil som reglerar flödet mellan våningarna? Var kan jag tänkas hitta denna och hur ska jag tänka när jag försöker ändra på dessa? T.ex. först ändra så flödet ökar till fördelaren på övervåningen och sedan ändra på cirkulationspumpen så delta blir korrekt över båda?


5. Hur exakt stryper jag varje golvvärmeslinga? Tror mitt system är LK VKF-i. Min egen gissning är att det är genom att vrida med typ en insexnyckel i vad jag tror är injusteringsventilerna och räkna antal varv? Har jag någon vägledning av den lilla dokumentation som finns över golvvärmen (se nedan) när jag gör justeringarna? T.ex. att börja med ett halvt varv i taget när man justerar?
Installationsbox med värmesystemets fördelningsrör, termiska reglerventiler, elektronik och elanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mässingsfärgade rörledningar, blå plastdetaljer, industriell komponent, oskarpt industriellt bakgrundsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på dokument för golvvärmesystem, innehåller tekniska specifikationer och inställningar för olika rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handskriven lista över rum, troligen städschema eller kontrollista, med kolumner för rum, öppningsvänster/höger och signatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


6. Ett ej så frekvent men ändå irriterande problem: 1 gång/dygn, i 8 minuter och 15 sekunder varje gång, så börjar det låta extremt högt från kopplingsboxen till golvvärmen. Högfrekvent vibrerande ljud. Jag kan inte hitta att det är något som ligger mot och vibrerar direkt men ljudet ändrar tydligt karaktär när man trycker på kopplingsboxen. När jag läser manualen så skall kopplingsboxen vara inställd på att en gång per dygn göra sig själv strömlös för att motionera styrdonen/ventilerna. Jag misstänker att det är detta som inträffar och av nån anledning börjar det låta förfärligt just då. Någon som har en teori om varför och hur man åtgärdar det?

 
  • Gilla
xinc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.