Hej


Jag håller på att rusta upp bastun i mitt. Har bytt aggregat till Sport 8 och nu var det dags ut bastudörr.


Har beställt Tylö DGB dörr som har kommit igår. Gamla dörren har jag tagit ut för nån vecka sen. Det här är ett hus från 1968 och dörren som satt där satt direkt i betongväggen.


Jag har nu idag satt upp nya dörren i hållet, allt enligt manualen och allting ser bra ut förutom en detalj. Dörren sluts inte helt längs upp till höger. Alltså glaskanten upp till höger har en glapp mot karmen/tättlisten. Listen högst upp sluts inte heller helt mo glaset. Det läcker varm luft därifrån och sabbar lite luftcirkulationen.


Har försökt att justera glaset på olika sätt men inget hjälper. Har använt förhöjningsbrickor som ligger i paketet. Lagt 2 stycken till nedersta gångjärn och en högst upp. Men det blir inte bra.


Jag har spelat in kort video som visar det hela plus ligger bågra bilder här.

Glapp vid övre högra hörnet av en monterad bastudörr där tätlisten inte sluter tätt mot glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppifrån vinkel på bastudörr med synlig glipa i tätningen mot dörrkarmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en bastudörr med synlig glipa vid glaskanten och tätlisten i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nya bastudörren med synlig glipa i det övre högra hörnet där dörren inte sluter tätt mot karmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Mvh

/Boris
 
Ser ut som att karmen sitter lite skevt. Du behöver justera karmen så att övre högra hörnet flyttas ut en bit.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag ha försökt tidigare med det att flyta ut top höger hörn. Men det hjälpte inte så mycket. Grejen är att karmen sitter liksom rätt, jämnt med väggen. Om man fortsätter att flyta ut det mera så kommer det att sticka ut.
 
Ja, karmen är rätt i förhållande til väggen, men problemet är nog att betongväggen är skev. Karmen måste monteras rätt i förhållande till glasset-den är sannolikt helt plan. ev. Utstikk måste lösas med att det tillpassas utfyllande lister i glipor.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jo efter mer justeringar så sitter dörren mycket bra, inte helt perfekt men godkänd. Otroligt att vägarna kan vara så ojämna.
 
  • Gilla
drsakke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.