Hej
Igår installerade jag en dörr i vår gäststuga . Det var första gång och jag var nervös men det gick ganska bra. Problemet jag ser är att gapet är bredare på dörrkarmen mot gångjärnen än på andra sidan. Jag vet inte hur eller varför det är så. Vet någon hur detta kan justeras ?
Tack på förhand
 
  • Nyinstallerad dörr i gäststuga med ojämnt gap mot dörrkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad dörr med ett ojämnt gap nära gångjärnet, mot en gul trävägg, bredvid en vattenpass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En nyligen installerad dörr med synligt bredare gap vid gångjärnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nikasp
Vad är det för dörr? Borde gå att läsa på deras sida hur man monterar och efterjusterar även om det är generiskt.
 
Hej
Tack för svaret
Dörren är en varm förrådsdörr från Bauhaus med plywood på insidan och utsidan. I instruktionerna ser jag bara justering upp och ner
Jag ser inget om hur man justerar i sidled
 
  • Instruktionsdiagram visar justering av dörrgångjärn i upp- och nedriktning, utan sidledsjustering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du något egentligt problem? Skaver dörren mot den sida som är motsatt mot gångjärnen?
Är glipan jämntjock överallt runt?
Exempel på saker man kan göra är att dra åt karmskruvarna lite hårdare på handtagsidan av dörren. Detta kan skapa spänningar i ovan och underkant av karmen istället. Allt beror lite på hur bra du fått allt i lod och våg.
Ett annat sätt är att fräsa ur uttagen för gångjärnen lite djupare i karmen. Då kommer dörren per automatik mer åt vänster i dina bilder. Men det är lite mer jobb och du behöver en fräs.
 
nikasp
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
nikasp
Enligt den här ska man kunna sidojustera gångjärnet som sitter i karmen för att justera så springan blir lika bred runt om. Ditt gångjärn ser nästan likadant ut.

https://www.mindorr.se/filer/mont-ytter.pdf
 
Hej igen och tack för alla svar

Jag vet att det låter dumt men som sagt är det första gången!
Jag följde instruktionerna för dörren och borrade 14mm hålet så att 14mm diameter kom precis under ytan. Jag undersökte andra monteringsinstruktioner och såg att 14mm hålet går hela väg igenom karmen
Är detta korrekt och det är det som orsakar problemet?
 
  • Monteringsinstruktioner för dörr med en detaljerad skiss av ett 14mm borrat hål i en karm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.