Jag har köpt en ytterdörr från Hemfönster. Väldigt fin men jag undrar om gångjärnen är justerbara? Gångjärn på en röd ytterdörr, möjlig fråga om justerbarhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

O Ovda skrev:
Jag har köpt en ytterdörr från Hemfönster. Väldigt fin men jag undrar om gångjärnen är justerbara? [bild]
Hur vill du justera?

Ev. kan du justera höjden på tappen som dörrens gångjärn hänger på.
Gångjärnsriktare kan säkert fungera för att knäcka/justera vinkeln på gångjärnet.

FredrikR FredrikR skrev:
Hur vill du justera?

Ev. kan du justera höjden på tappen som dörrens gångjärn hänger på.
Gångjärnsriktare kan säkert fungera för att knäcka/justera vinkeln på gångjärnet.
Den hänger på låssidan. Karmen sitter rakt som den ska men får inte till så att dörren sitter som den ska, misstänker att gångjärnen behöver justeras. Den ska upp lite.

O Ovda skrev:
Den hänger på låssidan. Karmen sitter rakt som den ska men får inte till så att dörren sitter som den ska, misstänker att gångjärnen behöver justeras. Den ska upp lite.
På vissa gångjärn går det att skruva bort toppen eller botten och där under sitter en skruv.
Hänger den låter det som gångjärnen behöver justeras i sidled, om det inte finns några justerskruvar kan nog en knäckare funka, om man kommer åt.

• Altandörrs gångjärn med inringade justeringsskruvar för att korrigera dörrhängning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.