Hej,

Jag har installerat en garageportsöppnare på en gammal vipport från 68. Problemet jag får är att porten inte får en stängande kraft ordentligt utan de sista centimetrarna får man putta igen själv, och det blir omöjligt att täta mot en list.
Tidigare så låstes porten med handtaget och stagen som går ut på vardera sida och detta fungerade bra. Men nu med öppnaren så har jag fått koppla bort dessa, och att använda gamla handtaget tar bort meningen med öppnaren..

Hur ska jag lösa detta? Går det att justera fjädrarnas position? Andra beslag?
 
  • Gamla garagevipport som inte stänger ordentligt mot golvet, synliga gångjärn och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en gammal garagevipports fjädermekanism bredvid garageporten, tecken på slitage och färgflagning på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vit garageport delvis öppen med synliga fjädrar och beslag, nära en vägg och ett garageportöppningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mekanism av gammal garageport med spiralfjäder och garageportsöppnare som inte stänger helt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis öppen garagevipport med mekanisk fjädring och en bortkopplad stängningsmekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal vit garageport delvis öppen med synlig fjädermekanism på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns inget som kan manövrera låsningen automatiskt.
Klarar motorn av att hålla porten stängd?
 
1 123abc skrev:
Det finns inget som kan manövrera låsningen automatiskt.
Klarar motorn av att hålla porten stängd?
Motorn är en hörmann supramatic, så den har lås i skenan som håller porten låst. Dock så släpper den kraften när den stängt porten klart.
Oavsett så att trycka mer på porten i överkant får den tyvärr inte att täta hela vägen nere.
 
Kan du fixera det gamla låset i öppet läge t.ex med en skruv eller via demontering.
Om inte det tidigare låset är i vägen så kanske den tillsluter bättre.
 
1 123abc skrev:
Kan du fixera det gamla låset i öppet läge t.ex med en skruv eller via demontering.
Om inte det tidigare låset är i vägen så kanske den tillsluter bättre.
Jag var nog otydlig. Det gamla låset är i öppet läge redan. Jag har demonterat delar av det. Kanske inte syntes så bra på bilderna.
 
Du ska slacka på fjädrarna, antingen med mutter längst ner. eller flytta övre fästet för fjädern nedåt ett hål. Var försiktig med fjädrarna ha porten öppen spärra den med en skruvtving eller dylikt.
 
Går det verkligen att ha motordrift på den där konstruktionen? Vi har något liknande och man får trycka till rejält med foten längst ner för att sprintarna ska haka i. En motor skulle troligen slita sönder porten innan den gick i lås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.