fredri_k
Är högra dörren som efter åratal av ej justerats har hängt ner sig såpass att den tar i sin överkant när man ska stänga och sedan tar emot den andra dörren.. Vågar man sig på att försöka justera gångjärnet i karmen, och isåfall måste jag hänga av dörren!? Den ser ut att väga bly...

bifogar lite bilder! Det har gått så långt att den antagligen börjat bli skev i sig självt hela dörren, efter ha forcerats in några år.. Men nu går den inte ens få igen så att man stänga med handtaget..

tips tas gärna emot på åtgärd


Dubbel vit garageport som är skev och hänger ner på höger sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En sliten och nedhängd dörr med slitna gångjärn som behöver justeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit dörr med synliga tecken på slitage och ett gammalt gångjärn i övre hörnet som kan vara orsaken till att dörren hänger sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedhängt dörrgångjärn och ramar skadade av dörren som har tvingats igen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit dubbeldörr med höger dörr som hänger och tar i överkanten, i behov av justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten dörr med nedhängt gångjärn som visar tecken på skada och behov av justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det syns tydligt att dörren blåst upp och då böjt gångjärnet.
Böjt dörrgångjärn och skadad vägg, tecken på att dörren blåst upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror inte du kan rikta det med dörrbladet på plats.
 
  • Gilla
fredri_k
  • Laddar…
fredri_k
1 123abc skrev:
Det syns tydligt att dörren blåst upp och då böjt gångjärnet.
[bild]
Jag tror inte du kan rikta det med dörrbladet på plats.
tack för svar, så jag bör plocka av dörrbladet och sedan rikta med gångjärnsknäck? Passar den där på? Eller är det hammare / slägga med mellanlägg för att böja den??
 
Det är inga vanliga gångjärn du har så en gångjärns riktare fungerar inte till dom.
När det är denna gångjärnstypen så får du inspektera orsaken till att de är som det är kanske är karmdelen skev eller trä infästningen skadad.
Jag hade inte blivit förvånad om du måste plocka ner karmdelen och rikta den, tror inte den kan riktas på plats om det är den som är problemet.
 
  • Gilla
fredri_k
  • Laddar…
Staffans2000
Det ser ut som om karmen med tiden har böjt sig vid gångjärnet. Lossa bladet och försök att fästa karmen ordentligt vid gångjärnet i källarväggem. Eftersom glipan mellan karm och dörr är minimal, är troligtvis gångjärnet i gott skick.
 
  • Gilla
fredri_k
  • Laddar…
fredri_k
Ok tack för svar! Får nog ta hjälp av snickare som får reda ut det hela
 

Bästa svaret

Eller så hyvlar du lite där det tar i eller sätter en kofot emellan där det tar i och trycker isär dörrbladen lite.
 
  • Gilla
fredri_k och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
1 123abc skrev:
Eller så hyvlar du lite där det tar i eller sätter en kofot emellan där det tar i och trycker isär dörrbladen lite.
Det var en utmärkt idé!
 
fredri_k
1 123abc skrev:
Eller så hyvlar du lite där det tar i eller sätter en kofot emellan där det tar i och trycker isär dörrbladen lite.
det ska jag göra!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.