Dörren på vår kyl skrapar i framkanten på den här täckbiten som sitter längst ner mot golvet. Hur justerar man dörren så den höjs på handtagssidan men inte på gångjärnssidan? Vi har kollat i manualen, men där står det att man ska justera dörren genom att skruva på en mutter längst ner på dörren men det finns ingen mutter att skruva på! >:(
Vi har ett Electrolux ERC3700X.
 
Har ni kollat att den står i vatten åt alla håll???

Mutter...det kan inte vara fötterna de menar eller står det något om att justera in den i vatten också?
 
Jag fick fundera ett tag där.....står i vatten - nej den står på torra köksgolvet. ;D

Det dumma är att om vi kollar med vattenpasset så stänger dörren sig av sig själv, men om vi ställer fötterna så att dörren stannar öppen (som man viill ha det) visar vattenpasset att det inte är rakt. Det går inte ihop riktigt tycker jag.
 
Misstänker att gångjärnet är trasigt eller utslitet. Bör gå lätt att få tag i reservdelar.
 
det är en justeringssak..den står ej i våg.fötterna sitter bakom det skydd som du menar att luckan skrapar i..skruva på dem
 
Jomen vi HAR skruvat på fötterna....men om den står i våg stänger dörren sig själv, och det är ju värdelöst när man ska plocka in/ur saker......
Det stod inte på att modellen hade en självstängande dörr direkt....och frysen som står bredvid funkar ju bra. Det är ju inget gångjärn, utan ett hål i dörren och kylen, och mellan där sitter liksom en bult.
 
Jag har Husqvarnas kyl och frys vilket skall vara samma som E-lux enligt försäljaren bara lite annorlunda design. Mina dörrar är självstängande och det som gör att de stänger sig själva är en liten plastbit med stigning som sitter vid den nedre lagringspunkten för dörren. Jag kommer ihåg att det var lite trickigt att montera den rätt när vi hängde om dörren till andra sidan höger -> vänster.
Kan du inte kolla och jämföra mellan kylen och frysen att de plastbitarna sitter på samma sätt ? Gör de inte det är ju åtgärden självklar.
Du måste se till att skåpen står i våg eller vatten eller vad ni kallar det.... ;) fäör gör den inte det så mår inte kompressorn bra och livslängden blir mindre samt att det kan skapa en del oljud och vibrationer.

Hoppas det löser sig.
 
Tack Carla, det måste jag kolla ikväll. Det låter ju som om det skulle kunna vara något sånt eftersom kylen och frysen inte beter sig riktigt lika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.