Porten går inte hela vägen ner i ena hörnet. Runt en halvmeter har en glipa. Går att pressa ner den men lägger man ett vattenpass på dörren ser man att den inte är riktigt perfekt längre.

Försökte kolla med Crawford men de kunde bara säga att skulle ta "ovanhjulen" och sedan borra nya hål på porten längre ned. De kunde inte precisera bättre eller visa på en skiss.

Är det någon som bara kan ge lite tips.

Porten heter Crawford CD.
 
Ingen som har något tips?
 
Be dom komma ut och fixa felet, oftast värt det med krångliga portar. Kanske kostar 5-1000 kr. Inget jag skulle tveka på för att få det tätt och korrekt gjort.
 
Redigerat:
Är garageplattan vid öppningen ojämn?

Kolla med Crawford om det funkar med en ny list i portens underdel, dessa är utbytbara och är det en gammal port så kan det vara dags att byta den.

Annars hade jag kört på en gummilist från Kuntze då en snedjustering av porten för att täta till kommer att generera betydligt mer slitage på sakerna vilket blir kostsamt i längden.
 
Plattan är jämn.
Enligt Crawford går det inte att justera porten. Jag tänkte mig att man kunde släppa på wiren lite för drar man bara lite lätt i den går porten ner helt. Crawford säger att det inte går och att det är samma spänning på fjädern oavsett längd på wire. De har säkerligen rätt.
 
Nej, det går inte att släppa på wiren. Då drar porten snett hela vägen upp och sen får du problem.

Det är som dom först sade, men tvärt om. Du måste lossa det översta hjulet på vänster sida (inifrån sett, ovanför glipan alltså) och flytta det uppåt så mycket du kan medans du pressar porten neråt, så glipan stängs. Detta funkar bäst om det är en motormanövrerad port, men kan gå att få till skapligt på manuella portar också.
 
Pratade med dem idag. De sa att jag skulle lossa det understa fästet där wiren sitter fast. För att sedan flytta det uppåt.
 
Problemet med att flytta fästet att av de fyra hål som finns i fästet är det bara två som är 'justerbara' de andra två är vanliga runda. I så fall får man försöka slipa/borra upp hålen.
 
Varför inte skruva fast i nya, egengjorda hål då?

Låter dock märkligt att dom ger det rådet, för då blir wirarna olika långa och det brukar inte bli bra. Men men, säger dom det så. :)
 
Ett av problemen kan vara att Crawfords bottenlist - i alla fall på min port från 2008 - är helt kass på att ta upp ojämnheter. På min gamla Crawford från 1998 var det en helt annan typ av list.

Den nuvarande har orimliga krav på plattans jämnhet, tror att det på min 5m-port bara får skilja 5mm eller så. Jag har limmat på en extra läpplist från Kuntze i botten, då Crawford inte hade något alternativ utan tyckte jag skulle spackla plattan....

Jag hade inte börjat labba med att snedställa porten. Bättre med en ordentlig gummilist i botten istället.
 
Portfirman.se har såna

Garageportslist från Portfirman.se med närbild och monteringsexempel vid dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.