Skulle behöva justera karmen på altandörren så att lås pluppen kan gå ner riktigt i karmen om ni förstår vad jag menar.
Köpte ett montering och justeringsverktyg som jag antar man ska använda. Men vet inte vilken sida eller om man kör motsols eller medsols. Behövs så jäkla lite.
 
  • Hand håller sexkantig metallstav med rund öppning mot suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål i vit vägg med skugga och ljus, synlig borrtagg, troligen installationsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Först och främst: PROVA! Det är inte farligt att skruva åt fel håll ett halv varv.

Men nu när du frågat: skruven är fast. Så det blir "tvärt om" med hylsan. Skruvar du ut hylsan åker karmen från dig, närmare väggen.
 
Den ena sidan av karmnyckeln är för att även dra med skruven vilket används vid montering och demontering av skruvarna.
Den andra frigående sidan (det större hålet) är till för att justera karmskruvarnas hylsor vilket görs vid justering.
Angående vilket håll så beror det på vad du vill uppnå hylsan är som en jättestor skruv som gängar i hålet i karmstycket och när skruven sitter fast och endast hylsan vrids så "gängar" hylsan i karmen vilket får den att röra sig i.
Riktningen styr alltså åt vilket håll karmen rör sig, moturs särar på karmen (ökar karmmåttet) och medurs minskar karmmåttet,
 
Redigerat:
A
1 123abc skrev:
Den ena sidan av karmnyckeln är för att även dra med skruven vilket används vid monter och demontering av skruvarna.
Den andra frigående sidan (det större hålet) är till för att justera karmskruvarnas hylsor vilket görs vid justering.
Angående vilket håll så beror det på vad du vill uppnå hylsan är som en jättestor skruv som gängar i hålet i karmstycket och när skruven sitter fast och endast hylsan vrids så "gängar" hylsan i karmen vilket får den att röra sig i.
Riktningen styr alltså åt vilket håll karmen rör sig moturs särar på karmen (ökar karmmåttet) och medurs minskar karmmåttet,
Vilka tydliga och utförliga svar du ger! Hatten av! :)
 
  • Älska
123abc
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Vilka tydliga och utförliga svar du ger! Hatten av! :)
Jag har fått lära mig att man ska förklara så att det inte kan missförstås samt att även ett barn eller någon väldigt gammal osv kan förstå och följa instruktionerna, han som var på mig om det kallade det "blondinförklaring".
Om du inte kan be valfri person att läsa, förstå och utföra instruktionerna så är det inget bra svar.
Jag har lärt upp många lärlingar och hållit kurser för vaktmästare och teknisk personal mm så jag hoppas att jag kan förklara tillräckligt tydligt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.