Jag skulle behöva justera vår altandörr som tar i terassen pga att den hänger snett, men fattar inte alls hur det ska gå till.

Vad jag ser finns inga justeringsskruvar, och distanser verkar inte gå att lägga i då gångjärnet så att säga ”går om lott” (se bild).

Vad har jag för alternativ? Mycket tacksam för hjälp!!!!

Bifogar bild på alla tre gångjärnen.

Närbild av en altandörrs gångjärn utan justeringsskruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på gångjärn till en altandörr utan synliga justeringsskruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett gångjärn till en altandörr som saknar justeringsskruvar och verkar vara fast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett bild på ett gångjärn till en altandörr utan synliga justeringsskruvar, monterat nära en terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Börja med att kontrollera varför den hänger snett kanske är det karminfästningen som behöver justeras.
För höjdjustering ska beslaget lossas och flyttas (de skjuts i skåran).
Instruktionsblad som visar hur man demonterar och justerar en sidohängd fönsterbroms och höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1 123abc skrev:
Börja med att kontrollera varför den hänger snett kanske är det karminfästningen som behöver justeras.
För höjdjustering ska beslaget lossas och flyttas (de skjuts i skåran).
[bild]
Tack!! Perfekt med beskrivning.

Hur kollar jag karmininfästningen? Mätte diagonalerna och det skiljer 1 mm bara. Innebär det att karmen är ok?

Får väl prova att höja dörrbladet och se om det hjälper. Rätar inte upp dörren men kan ju rädda trallen iaf.
 
1mm i diagonal är att anse som bra.
Det kan vara glaset som gjort att dörren "hänger" och tappat formen, det kan bli så beroende på glasklossarnas placering.
Hoppas det blir bra med lite justering.
 
Mätte om diagonalerna igen. Är nog närmare 10 mm skillnad.
Gissar att det bör justeras då...vilket är tråkigt då gipset är monterat rakt mot karm, ingen glipa eller foder. Apu, Apu.

Inte så sugen på att riva väggen. Får väl börja med att höja som sagt.
 
10mm är däremot lite mycket och då bör karminfästningen ses över om du inte lyckas justera så dörren går bra nog ändå.
Jag vet inte hur det ser ut men kanske går det att skära bort lite gips och sedan spackla eller använda mjukfog och lite färg?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.