Lite bakgrund.
Vi flyttade in i ett hus för några år sedan. Huset är byggt 1929 och tillbygt ett par ggr sedan dess. Vi har eget vatten/avlopp. Vattnet var bra, proverna finfina. I samband med kraftigt vattenflöde på vårar kunde vattnet bli lite missfärgat med det försvann på någon dag.

Efter ett strömavbrott för en vecka sedan vart vattnet riktigt missfärgat. Efter koll av hydrofor och pump var jag helt övertygad att källan till bekymren låg i den ofantligt skitiga hydroforen. Förmodligen aldrig rengjord sedan installationen 1959.

Sagt och gjort, in med en ny pump och hydropress. Vattnet blev fint efter någon timmes spolning. Men sugslangens bottenventil började läcka så jag bytte den. Borröret såg rostigt ut, sugslangen såg ut därefter (en hel del avlagringar ifrån borröret).

Nu är vattnet katastrofalt dåligt!
Brunt och fullt med partiklar. Jag har jag spolat i två timmar.

DSCN4647_red.jpg

Nu efter drygt två timmar kan en liten förbättring ses, om än liten.

Jag får ringa min borrare (som ordnade bergvärmen åt oss) i morgon bitti. Men först behövde jag gråta ut här. Vad tror ni att det är?
 
Har haft samma problem, i min hydrofor var det ett ca 15-20cm tjockt lager skit i botten, bytte denna, hjälpte delvis. Så fort rören ruskades om lite så blev det brunare än brunt.
Nu när jag bytte ut vattenledningarna från 1960 så sågade jag några snitt, och att det kan rinna vatten genom dem är helt otroligt.
Det behövs inte mycket för att det skall bli brunt så spola på, men fundera på om det inte är dags att byta ut ledningarna om det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.