Jag har sålt mitt gamla hus och efter 2 veckor påpekar köparen två fel och de kräver han att få åtgärdade.

Jag har varit i kontakt med försäkringsbolag och de säger att det får han ta med sitt försäkringsbolag resp. besiktningsman som missade ett okulär sak.

Jag har formulerat ett brev att jag motsätter mig att ersätta/bygga om till köparen.

Han SMS och telefonterrar att jag ska dit omedelbart och sånt där så det skulle kännas bättre ha en mellanhand.

Kan jag gå till en jurist och säga jag vill ha hjälp med att skicka ett brev och hädanefter ska all kommunikation ske via juristfirman? De tar kulor vet jag men värt slippa sånt som köparen håller på med.

Tacksam för svar.

//Thomas
 
Du kan nog inte hindra honom från att kontakta dig, men du kan vidarebefordra alla brev till din jurist.

Vad är det för fel han hittat?
 
Du skriver att felen gick att uptäcka rent okulärt - då är det inga fel du ansvarar för. ring och meddela detta.

Be honom kolla upp vad dolda fel är och sen om han har några som håller får han stämma dig! Det brukar avskräcka många som ara vill ha pengar, utan något på fötterna.
 
Bara en förtydligande fråga: Är affären helt avslutad? Alltså, det fanns inget villkor om besiktning eller liknande i ertt avtal?

Självklart kan du anlita en jurist som tar hand om allt redan nu innan det finns en stämmning. Men det kanske är onödigt dyrt. För som påpekats så kan du inte förbjuda honom att ringa eller skicka sms till dig. Går det väldigt lånt kanske det går att anmäla som ofredande, men då skall det vara väldigt grovt.

Du får troligen räkna med att varje sms som advokaten skall ta hand om kostar 500-1500 kr stycket, Om det sedan dessutom står något av värde som behöver besvaras kostar det mer.
 
Affären är helt avslutad.

Gäller badrummet. Tidigare hade jag list från vägg till badkaretsslut på långsida i en hörn.
Där är fallet utmärkt till golvbrunnen. Vid dusch/bad kommer ju vatten mellan vägg/badkarskant.

Resten är det handvask och toastol. Där finns fallet men inte så bra som den under badkaret. Det förekommer inte vatten där och besiktningsman fick inga förhöjda fuktkvot och jag har haft det badrummet i 3 år som är nyrenoverad av en som kan badrum.

Köparen har tagit bort listen och resultat av det är att vatten kommer ut på större yta och försvinner ej lika snabbt. På 2 ställen lämnas det lite "pöl" på ca 2mm vatten ca på en-två klinkers. (Lite för hårt nedtryckt).

Det är fullt synligt. Inget fel på tätskikt eller nåt. Jag har aldrig reflekterat över de två ställen då jag har list och vid moppning så tar golvvärmen hand om resten.

Dock slutförde besiktningsmannen ej badrumskontrollen ( ? på protokollet ) då kvalitetsdokument saknas. Han förklarade för köparna att de kan göra en byggtekniskt besiktning för att kunna erhålla ett kvalitetsdokument. Samtidigt sa han att det ser bra ut och inga höga fuktkvot. Så de valde att ej göra det. Men samtidigt ökar köparens undersökningsplikt.

Så problemet är att köparen tagit bort en sak som är förebyggande och undvika få vatten i hela badrummet. Hur kan jag då ställas till svars och han vill se det som dold fel? Det är okulärt synligt de två ställen. Pratade med mitt försäkringsbolag. De säger att det är ej dolt fel och att köparen som åmsakat får ta det med sitt försäkringsbolag eller besiktningsman.

Jag tycker detta är inget kul. Jag som var nöjd med huset tvingades sälja pga frugan fick jobb på annat ställe och sen kommer en köpare och ska klaga på allt. Huset har fungerat perfekt.

Så jag har med hjälp av några formulerat ett sakligt och faktabaserad brev som jag tänkte skicka till köparen och mäklaren för kännedom. Han lär vara utanför mitt hus med yxa när han fått brevet.

Min mobil kan man spärra telefonnummer men inte SMS. Så varje SMS jag får får jag tanken "Hoppas det ej är han..." så därför vill jag lägga ut kommunikationen men blir väl dyrt med såna belopp per SMS...

Jag har vänligt men bestämt sagt jag vill ha dialog via brev men icke.
 
Jag tycker du skall fortsätta din linje. Skicka ett nytt brev där du motsätter dig alla anspråk från hans sida rörande dessa saker då det inte är något som du enligt din lagtolkning skall ersätta.

Du kan nog, om hans ton är ihärdig och inte särskilt snäll, också påpeka att du börjar bli irriterad över detta, och att du avser att vidta juridiska åtgärder mot honom om han inte läser på lite om sin undersäkningsplikt och sedan besinnar sig.Om du utsätts för hot, (jag tolkar att det kan vara så eftersom du befarar att han skall dyka upp med en yxa) så tveka inte att anmäla sådant.

Det går att lösa meningsskiljaktigheter på ett civiliserat sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.