En stuga på ofri grund köps av en släkting runt 1976, säljaren äger inte marken. Ett arrende för en frikostig men ospecificerad "tomt" betalas för fem år i taget till markägaren och så löper det på tills släktingen avlider i slutet på 80 talet och de två döttrarna ärver stugan enligt bouppteckningen. En av döttrarna tar stugan som sin enligt ök och ska köpa ut sin syster men betalningen kommer aldrig och inte heller något krav då "det inte är så bråttom med det" typ. Och så ser det ut än idag 30 år senare. Marken har bytt ägare tre gånger genom åren varav senast för ca fem år sedan men arrendet har löpt på som tidigare hela tiden.

Nu kommer det eventuellt att på markägarens initiativ styckas av en tomt till stugan vilket betydande förändrar värdet på både stuga och fastighet.

Säg att den syster som sitter på stugan inte vill ha annat än ett arrende av ekonomiska eller principiella skäl. Går det att hävda någon form av rätt till det pga 50 års perioden bakåt?

Systern som inte fått betalt än vad har hon för mandat i detta om hon vill bli aktiv i frågan?

Om en avstyckning sker så finns det förmodligen tre möjligheter, köpa tomten och rejält höja värdet på stugan eller sälja stugan till markägaren, eller riva stugan och ge upp allt.

Hur ska man tänka kring detta?
 
En fjärde möjlighet är att gå till arrendenämnden när markägaren säger upp arrendet för att hävda besittningsskydd.
https://www.domstol.se/amnen/hyra-bostadsratt-och-arrende/arrende/bostadsarrende/
https://www.domstol.se/amnen/hyra-bostadsratt-och-arrende/Sa-gar-det-till/

Är systrarnas avtal gjort på det sättet att ägandet har överlåtits och det bara finns en obetald skuld kvar, eller har man avtalat om att göra ett (framtida) köp som inte blivit genomfört (ännu)? Dvs. är hon delägare eller ej i huset?

Har markägaren sagt upp arrendet? Har han sagt att han kommer att göra det när avstyckningen är klar?
Har det gjorts några höjningar av arrendeavgiften genom åren? Är den som inte vill köpa marken medveten om att markägaren kommer kunna genomdriva sådan när avtalet når sin 50-årsgräns?

Kan vara värt att försöka bevaka hur avstyckningen görs även om man inte avser att köpa tomten bara för att se till så den inte görs mindre än vad arrendet omfattar.
Kolla om arrendet är inskrivet hos lantmäteriet. Finns avtalet på papper?
 
Besittningsskydd,, den var ny för mig, kan det ärvas om systern går hädan?
Systrarnas avtal är nog ett snack över köksbordet för 30 år sedan, inget skrivet i alla fall.

Markägaren har endast informerat LM om sina framtida planer om avstyckning, dock inga angivna tidsramar.
Och inga dialoger om uppsägning ännu.
En inte alltför otrolig gissning är att han väntar ut systern tills hon faller ifrån och då kommer med någon form av erbjudande till den som ärver stugan.

Höjningar vet jag inget om mer än att arrendet fick löpa på "som tidigare" vid senaste ägarbytet vilket då sannolikt är på 5 år i taget.

Arrendet har inges tomt specificerad då huset ligger solo i skogen.
Kan jag kolla inskrivningen hos LM som icke ägare eller arrendator?
 
"Jordägaren och arrendatorn har ett skriftligt avtal [...] Undantag gäller muntliga avtal som ingåtts före 1 juli 1968."
Du riskerar att få problem med det villkoret om det inte finns papper. Ev. kan man klara sig på att pappan tog över förra ägarens avtal? Men jag vet inte om man får räkna på det sättet.

Jag kan för lite för att avgöra hur stor risken för att en otrevligare ägare lyckas sparka ut en om den vill så. Men kanske läge att ordna upp det antingen genom skriftligt avtal eller köp medan man har att göra med en trevlig markägare. Värt att ta någon timmes rådgivning för att säkra upp att syster/arvinge ska kunna ha kvar stugan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.