Vi har offert på renovering där byggfirman räknat in rotavdrag på 150.000kr för oss båda.
Men problemet är att dom inte kollat upp att man bara får 100.000kr nu och det övriga 50.000kr får man i juli i år.
Nu vill dom att vi istället ska betala de 50.000kr som dom inte kan dra av i rot nu när projektet kommer att bli klart.
Så juridisk fråga: har dom rätt att kräva att vi ska betala det när dom gett oss en offert där vi ska få rotavdrag på 150.000kr totalt. Dom bör väll ha kollat upp sånt här innan dom gav offert och påbörjade arbetet?
 
BirgitS
Vanligen brukar det stå i avtalet/offerten att om delar av ROT-avdraget inte beviljas av Skatteverket så kommer de att fakturera det i stället. Har du kollat offerten/avtalet?
 
  • Gilla
ToT15 och 2 till
  • Laddar…
Fast här har ju byggfirman misslett sin kund. Och "erbjudit" ett ROT avdrag som inte kan beviljas.

Såvitt jag förstår så införs det högre ROT avdraget 1a juli. Jag vet inte detaljreglerna. Men troligen måste även arbetet ifråga ha utförts efter 1a juli. I så fall går det ju inte att få det här avdraget om arbetet redan är utfört.

Inte helt uppenbart hur man skall tolka ev. villkor i offerten. Men så vitt jag förstår så finns det rättsfall där ett missat rotavdrag berott på att firman inte ansökt i tid. Då hamnar skulden hos firman oavsett att de "friskrivit" sig i offerten. Detta är ju inte riktigt samma sak. Men firman har lurat sin kund att det går att få 150 000 i ROT avdrag. Jag skulle i första skedet neka att betala. Fortsätter firman att kräva summan så får man nog kolla lite med ex. konsumentrådgivare eller jurist.
 
BirgitS
Var det helt bestämt när offerten skrevs att arbetet skulle göras innan 1 juli?
 
H hempularen skrev:
Såvitt jag förstår så införs det högre ROT avdraget 1a juli. Jag vet inte detaljreglerna. Men troligen måste även arbetet ifråga ha utförts efter 1a juli. I så fall går det ju inte att få det här avdraget om arbetet redan är utfört.
Vad som gällt hittills är ju att ROT-avdraget gäller det år faktureringen är gjord. Då borde det i analogi med det räcka att faktureringen i detta fall sker efter 1/7.
 
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
R
Ja så har jag med fattat det att det nya Rot-avdraget gäller hela 2024 med start 2024-07-01. Problemet för företaget är att dom behöver vänta med att få in sina 50tkr tills 1 juli innan dom kan ansöka..
Men hur avtalet ser ut mellan TS och företaget ser ut vet jag inte, har inte företaget gjort ett förtydligande kring detta så är risken stor att dom får/behöver vänta tills 1 juli innan dom kan ansöka och få sina pengar, om inte TS avser att betala dom 50tkr…
 
Redigerat:
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vanligen brukar det stå i avtalet/offerten att om delar av ROT-avdraget inte beviljas av Skatteverket så kommer de att fakturera det i stället. Har du kollat offerten/avtalet?
Ja jag kollade nu och det står att det ligger på kundens ansvar om rot inte räcker. Men byggfirman var vilseledande i sin information kring rot.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast här har ju byggfirman misslett sin kund. Och "erbjudit" ett ROT avdrag som inte kan beviljas.

Såvitt jag förstår så införs det högre ROT avdraget 1a juli. Jag vet inte detaljreglerna. Men troligen måste även arbetet ifråga ha utförts efter 1a juli. I så fall går det ju inte att få det här avdraget om arbetet redan är utfört.

Inte helt uppenbart hur man skall tolka ev. villkor i offerten. Men så vitt jag förstår så finns det rättsfall där ett missat rotavdrag berott på att firman inte ansökt i tid. Då hamnar skulden hos firman oavsett att de "friskrivit" sig i offerten. Detta är ju inte riktigt samma sak. Men firman har lurat sin kund att det går att få 150 000 i ROT avdrag. Jag skulle i första skedet neka att betala. Fortsätter firman att kräva summan så får man nog kolla lite med ex. konsumentrådgivare eller jurist.
Ja dom har varit vilseledande här.
Enligt Skatteverket vi pratade med idag så var det inte klart ännu att förslaget är klubbat. Regeringen ska ta beslut men att det i nuläget bara är ett förslag sa dom.
Dom sa också att arbetet kan utföras nu, men betalning behöver isåfall skjutas upp till efter 1 juli om förslaget går igenom. Det handlade om att rot skulle dras när betalning sker. Så det skulle gå att skjuta upp lite betalning då till efter 1 juli.

Dom vägrar ta ansvar för det här med rot och kräver att vi ska betala det nu. Så vi får nog ringa jurist imorgon och kolla då dom faktiskt enligt vår mening lurat oss gällande roten.
 
K Kane skrev:
Vad som gällt hittills är ju att ROT-avdraget gäller det år faktureringen är gjord. Då borde det i analogi med det räcka att faktureringen i detta fall sker efter 1/7.
Exakt det stämmer enligt Skatteverket vi pratade med idag
 
R Rejäl skrev:
Ja så har jag med fattat det att det nya Rot-avdraget gäller hela 2024 med start 2024-07-01. Problemet för företaget är att dom behöver vänta med att få in sina 50tkr tills 1 juli innan dom kan ansöka..
Men hur avtalet ser ut mellan TS och företaget ser ut vet jag inte, har inte företaget gjort ett förtydligande kring detta så är risken stor att dom får/behöver vänta tills 1 juli innan dom kan ansöka och få sina pengar, om inte TS avser att betala dom 50tkr…
Tyvärr står det finstilt i avtalet att kunden har ansvar för att rot går att dra av, att det finns tillräckligt.
Men när vi skrev avtalet informerade dom oss att vi från 1 januari skulle ha 150.000kr i rot och detta var vad vi skrev för rot i avtalet.
Så det var missvisande information.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.