Hej!

Jag har skrivit flera trådar tidigare ang. en "jumbo"-fläkt i grannhuset som stör mig.

Nu kanske jag har en liten millichans att få tyst på den, men bara kanske, o troligtvis bara tillfälligt tyvärr.

Mina frågor rör nu kring om man får ha en restaurangverksamhet utan godkännt fläktsystem? Här nedan är några punkter :

- Fastighetsägaren till fastigheten fick klart bygglovet för fläkten på taket November 2008, alltså har fläkten varit i bruk i ca 3 år före bygglovet. Är detta okej?

- Det brann i restaurangen pga felaktigt installerad fläkt ca 6-12(?)månader efter verksamheten startade, brandkåren fick komma.
(Det bor 3 personer i samma fastighet ovanför restaurangen, plus att det ligger ett flerfamiljshus 15-20meter bort)

- Besiktning av Imkanalen(avakueringsluften/utluften) fick nedslag är ännu inte godkänd. (Jag vet ej vad som fick nedslag)

- Det finns inget OVK-protokoll(obligatorisk ventilationskontroll) från fastigheten. OVK-protokoll skall göras innan fläktsystem tas i bruk första gången (4 § OVK)

Jag har mailat en ansvarig ingenjör på kommunen men som ännu efter några dagar inte svarat mig, kanske inte hunnit. Ville veta om det är korrekt av kommunen att låta verksamheten vara igång pga detta jag skrev. Om inte kommunen gör rätt att låta verksamheten vara igång och heller inte bryr sig, vad kan jag göra då? Vem vänder jag mig till?

Min förhoppningen är att ägaren bygger om fläkten och kan du passa på att flytta den eller isolera den bättre får jag störs som tusan av dess buller.

Kommunen kan inte komma åt bullernivån då de nekat mitt klagomål, de anser att det inte bullrar högt nog - trotts att de inte har ett OVK ens är utfört, och i OVK testar man även bullernivåer.


Kommentarer för er som har lite koll?
 
Jag har inte jättekoll på det du frågar efter, men ett hum.

- Om restaurangen nu fått bygglov påverkar det inte din frågeställning att de tidigare inte hade bygglov. Det är överspelat i o m att de fått bygglovet.

- Brandtillbud påverkar knappast heller kommunens tillståndsgivning, eller som en faktor i ett klagoärende enligt MB.

- Det är en ganska lång process innan kommunen drar in utskänkningstillstånd eller serveringstillstånd för en näringsidkare. När det gäller saker som ej godkänd imkanal, ej utförd OVK och liknande brukar det först ske anmodan om åtgärd, därefter hot om vite. Osäkert om dessa två brister kan medföra att serveringstillstånd dras in eller att brandmyndigheten dömer ut lokalen. Sannolikt inte.
 
Icke utförd OVk tror jag "bara" kan resultera i böter och vite, dvs man får betala ett högre och högre vitesbelopp tills man utfört sin skyldighet, men såvitt jag förstår så är det inget som kan stänga en verksamhet.

Om det däremot är så att luften inne i restaurangen betraktas som hälsofarlig pga. en otillräcklig fläktanläggning så kan nog hälsoskyddsförvaltningen stoppa verksamheten. Men det är då alltså först efter att den konstaterats vara hälsovådlig, inte bara för att restaurangen inte bevisar att den är OK (OVK kontrollen).
 
Det är alltid svårt att krångla med byråkrati och regler. Ett tips kan ju vara att tala med ägaren om att du störs av fläkten och fråga om ni tillsammans kan komma på en lösning på detta problem. Tyvärr brukar lösningen i sådana fall helt enkelt handla om pengar. Om du är villig att betala för förflyttning av fläkten eller isolera den, brukar det mesta lösa sig (alltså om ägaren inte behöver göra något). Det är en tråkig väg att gå, just för att man ofta själv tycker att den andra gör fel, men är kanske värt att göra just för att slippa irritera sig hela tiden?
 
Har du överklagat bygglovet som de fick i november? Tänk på att skall du överklaga bygglovet har du bara 3v på dig från den dagen du fick reda på att ett bygglov blivit beviljat.
 
Jag säger bara HACCP, där regleras byggregler, normer för alla slags livsmedelsverksamheter. De byggnormer som livsmedelsinspektörerna på miljö- och hälsoskydd kontrollerar och går efter.

Finns bl. a på Livsmedelsverkets webbsida www.slv.se sök i deras sökruta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.