Såg en video på youtube där en kille gjorde en minecraft fackla.
Eftersom både mina barn gillar minecraft så tänkte jag att det hade varit en bra julklapp.

Nu gjorde inte jag exakt som i video utan satte in en led ,en brytare och batteri.

Här inspirations videon http://youtu.be/WLLX3ySLHVM

Här är mitt resultat



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
UffeJ och 11 till
  • Laddar…
Fy fasen vad coola.
 
  • Gilla
Fredrik.engdahl
  • Laddar…
Gediget! :) Såna där har min son, fast i plast.
 
  • Gilla
Fredrik.engdahl
  • Laddar…
Jäkligt coolt!. Inte funderat på att maskera och bara spraya lite gult på glaset? Då kvalar detta in som bästa replikarna ever! Iaf mest gedigna.. =)
 
Prövade att limma fast små plastfilms kvadrater men det blev inte bra så det skrota jag.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
På Biltema finns strålkastarfilm i gult om du vill ha gulare sken. Jag tycker personligen att dom är skitgrymma som dom är.
 
Vilka träslag har du använt ?
 
Det mörka är är bränd Ask ( som luktar underbart) , den mellan mörka är Ek och den ljusa är Bok.

Från början skulle kvadraterna vara 25x25x8 mm men när jag klöv till bitarna så var klingan lite sned så jag fick gör dom 23x23x8mm i stället.


Kvadraterna limmades fast på en 6 mm plywood som var 46x250 mm.Dom limmades med Biltemas Superlim ( http://www.biltema.se/sv/bygg/kemikalier/lim/superlim-2000024289/ )

Därefter gerades hörnen och sen limmades 4 sidor med vanligt trälim.

Till glaset så använde jag 2 lager 4 mm Akrylglas som limmades ihop och sedan slipades glaset.

Belysningen är gjord med 1 led,batteri och strömbrytare från kjell.co .Tyvärr så var strömbrytarna sönder så jag fick byta dom. Jag hade redan borrat hålet för strömbrytarn och den nya strömbrytarn var så klart 5 mm mindre så det blev en liten special lösning.

Jag använde mattklarlack till behandlingen av träet
 
  • Gilla
Robert Kooijman och 3 till
  • Laddar…
Tack för kanon beskrivning ! Bra jobbat!
 
  • Gilla
Fredrik.engdahl
  • Laddar…
Bumpar en gammal tråd. De här var ju skitcoola! Har 2 grabbar som älskar minecraft. De skulle bli överlyckliga :)

Vart hittar man 8 mm trä i olika material och inte för stora bitar? Planhyvlat verkar begränsas till ek och furu när jag söker. Nåt svart eller mörkbrunt vill man ju ha också. Tror det är knepigt att genomfärga själv..? Vill kunna slipa efter limningen så genomgående trä/helt infärgat krävs.
 
Ek kan du röka med ammoniak för att det ska bli mörkare. Googla DIY fume oak så ser du hur det blir och hur man gör.
 
Gammalt inlägg som jag kom över - men vad häftigt! Får jag överväga till min egna pojke!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.