Hej,

Ska bygga en egen pocketskjutdörrslösning och har hittat skjutdörrsbeslag från Jula, dom är grymt billiga. Billiga kan ju betyda skitkvalitet eller ibland inte. Någon som har erfarenhet av dessa

http://www.jula.se/beslag-till-skjutdorr-343480

Hälsningar
H
 
Har en dörr med dessa beslag. Fungerar bra!
 
Tack!
 
Jag stod och funderade över dessa idag eftersom jag ska bygga ett par skjutdörrar. Men jag planerar att använda 16 mm MDF och fick för mig att infästningen därmed inte hade blivit så lyckad, eftersom Julas beslag fästs i toppen på skivan. Det blev Habos K20 istället, där infästningen sker på baksidan av skivan. Kan vara bra att tänka på för den som liksom jag läste denna tråd...

Någon kanske har erfarenhet av att fästa den i spånmaterial. Fungerar det?
 
MDF är ju lite lurigt att skruva i "ändträ", lätt att det spricker, man måste förborra nästan hela skruvens längd.
Förborra och lite lämpligt lim i så lär det sitta bra även i mdf.
En anna tanke är att man borrar ur för en träplugg i mdf-skivan, limmar dit den och skruvar sedan i den, med förborrning även där såklart.

Spånskiva är ju aningens mer förlåtande än MDF, men jag hade utan tvekan förborrat där med.
 
Tänk på att skivan väger ganska mycket så du behöver ganska kraftiga men skruvar vilket kan vara lite svårt med tanke på 16 tjockleken. Skivan kommer ju att hänga i skruvarna och inte "rulla" på golvet.
 
Livar upp denna tråd då jag går i tankarna att göra egna skjutdörrar med beslagen från Jula, efter att ha tittat på vad som finns på marknaden där det är hutlösa priser för skjutdörrar. Utrymmet är 3050mm brett som skall täckas av skjutdörrar. Det jag tänkt mig är att ha dubbelskena med vardera 2 dörrar med bredd 750 mm. Två monteras i den främre skenan och de andra två i den bakre. Kan då alltid få ett öppningsmått på 1500 mm. Funderat på andra mått, men dels vill jag hålla nere vikten på tilltänkta dörrar (har inte bestämt mig för vilket material ännu), samt dels få det snyggt också och kom då fram till att bästa är 4 dörrar.

Hoppas på att någon med erfarenhet av att göra egna skjutdörrar, helst med Julas beslag, kan ge råd och tips.

Samt behöver man ha spår i golvet/ golvskena? Det följer med en vit "golvskena" men inget man skruvar fast på golvet. Funderar därför på att göra en slags list som den lilla plastdetaljen löper i, så att man inte får svajiga dörrar...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.