Jag har en billig men bra vet jag inte motorsåg från jula. Den går bluddrigt. När jag tar bort tändstiftet så är det blött. Man kan ställa in bränsleblandningen på hög och låg. Men "skruvarna" som man gör det med är omöjliga att vrida. Ser ut som specialnyckel. Någon som vet hur man ställer in dessa ??
JPEG_20160301_110134_298341506.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Göran.W
Skruvarna ser ut så här http://www.asos1.com/smallengine02/IMG_0941b.jpg
Det finns special nycklar att köpa men om jula har det vet jag inte.
Prova trä på en bit slang och s om du kan vrida dom då eller fila helt enkelt spår i dom så det går med e vanlig skruvmejsel sen.
 
Tack. Ska försöka. Att det inte är vanlig skruvmejsel är svårt att förstå
 
A
gnsmk skrev:
Tack. Ska försöka. Att det inte är vanlig skruvmejsel är svårt att förstå
Att det inte är vanliga skruvar beror på att folk pillar på dem utan att veta vad de gör och sen när sågen skär så blir det ett jäkla liv när det inte täcks av garantin.
Husqvarna har specialskruv på konsumentsågar och vanlig skruv med utslagsbegränsare på proffssågar.
 
Göran.W
Jag har hört det ska vara något eu direktiv för att vanligt folk inte ska kunna skruva och göra fel så det inte överensstämmer med avgas tjo hej något.
Finns ingen vettig anledning för tillverkaren att försvåra det för skär motorn går det aldrig på garantin ändå.
Tänk på att när du justerar sågen att den ska bluddra och gå lite o jämt på fullvarv obelastad.
 
Okej, denna såg bluddrar på fullt varv och känns seg, men den är svårstartad och ofta blött tändstift, kanske beror på något annat. Min andra julsång startar mkt lättare å känns piggare, men oljepumpen är trasig
 
Göran.W
Den ska bluddra lite på full varv utan belastning men när man sågar ska den inte bluddra utan ska ligga precis på gränsen till att göra det.
Den ena skruven ställer in bränslemängden på tomgång om jag inte minns helt fel.
Det får kanske för mycket bränsle på tomgång så den sotar stiften så den går illa sen på fullvarv.
Det är helt klart bara en justering av förgasaren som behövs.
Något som man ska tänka på är vilken bensin man kör med påverkar med.
Justerade nyligen en röjsåg som gick riktigt sopigt med alkylat bensin men bra med vanlig bensin.
Den fick för lite bensin när man körde alkylat bensin.
 
Jag köpte en märkessåg från Klantmännen, och sågen gick stabilt på tomgång men tog inte gas och kom aldrig upp till fullvarv på tomgång. Klantmännen skruvade på garanti och påstod att de skulle byta kolv och cylinder, det hade varit bränt. De gjorde det, ingen ändring.
Vad de gjorde näste gång vet jag inte men jag var med en gång när de bara skruvade på inställningarna utan framgång.
Det krävs tydligen någon som vet vad han (inte hen) gör, men Klantmännen gjorde inte det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.