Är lite intresserad av Julas Meec metallsvarv, B20-IL. Har läst på andra forum och förstått att kinesmaskiner som denna inte direkt har den bästa precisionen. Frågan är: duger maskinen till att göra gängstänger med?
 
Jag har tittat på den, och är inte imponerad. Jag har inte provat den, men spontant så känns den inte som något att satsa på.
 
Maskinen verkar inte få några bra omdömen någonstans, det låter inget vidare. Är det bara dyrare och större maskiner som klara av att svarva till gängstänger?
 
Större vet jag inte, men jag har en Blomqvistsvarv från -55 som fungerar helt ok. Kolla hellre på Blocket efter en begagnad svarv i lämplig storlek, bättre och stabilare än en kinasvarv. Gängstänger finns ju att köpa färdiga eller är det någon specialmodell du är ute efter?
 
Planen är att man ska gänga delar av tex stavar, men inte hela. Även gänga ogängade delar av skruvar och bultar.
 
Lägg dina pengar på en begagnad metallsvarv. Finns många fina mindre svarvar som går för några tusenlappar och då ingår vanligtvis en dröse värdefulla tillbehör.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.