Med risk för att på rejält med "stryk" här inne drar jag ändå upp lite funderingar:). Så för att börja, vad säger ni om Julas trådlösa larm Red Shield?

Jag har ett tag funderat på att skaffa larm men det finns lite problem. För det första så kan vi i stort sett utesluta de stora bjässarna eftersom mitt hus ligger lite off så de erbjuder inte utryckning. Även om de hade gjort det hade det inte varit något alternativ eftersom tjuvarna ändå hade hunnit länsa huset om de velat. Dels tar de rejält med pengar varje år för att man ska ha abonnemang där.

Så det jag är ute efter är ett larm som har lite avskräckande syfte dels ett larm som låter rejält. Sedan är mitt hus tjuvarnas paradis sett till antal ingångar så jag skulle behöva en hel del trådlösa rörelsesensorer. Förstår inte riktigt meningen med "systemen" larmbolagen erbjuder med 1styck rörelsesensor med kamera. De flesta har väl fler än 1 ingång plus att de ofta tar rejält betalt för att köpa till extrautrustning.

Så som sagt så är min eventuella plan att köpa Julas larmpaket och sedan komplettera med ett antal extra rörelsesensorer, en trådlös uppringningsenhet och en utomhussiren. Plus ett gäng larmdekaler på det. Här finns trots allt lite hus en bit ifrån som skulle bli misstänksamma plus att jag inte tror tjuvarna gillar 120 dB runt öronen. Det hela hamnar kring 2000:- riksdaler och helt överkommligt.

Jag har även kollat lite bättre märken men med den utrustningen jag behöver på mitt hus så kostar det enorma summor. Kommentarer kring mina tankar?

Julas larmpaket: http://www.jula.se/tradlost-hemlarmsystem-120-db-441080
 
Redigerat:
harry73
Locos skrev:
...Så det jag är ute efter är ett larm som har lite avskräckande syfte ...
Räcker det inte med några klistermärken?:rolleyes:
 
harry73 skrev:
Räcker det inte med några klistermärken?:rolleyes:
Haha....jo, jag anade att det kommentaren skulle komma.
 
Har skickat pm med ett bra tips!
 
lyfter den här tråden lite. Vi har sector idag men funderar på ett eget system istället. Anledningen är att det ändå rör sig om en hel del pengar. Månadsavgiften springer ganska snabbt upp i pristaket på 409:-/månad med de komponenter som verkar nödvändiga (som skulle bli en investering på ca 5000:- och kräva batteribyten för ca 1000:- vartannat till vart tredje år) för att få ett vältäckande larm för inbrott och brand. Dessutom vet jag inte vad jag ska tro om utryckningstiderna och väktarnas insatser (skräckexemplet är farsans falsklarm där väktaren dök upp en halvtimme senare, inte orkade gå varvet runt huset utan accepterade att min fru, som var först på plats, öppnade garagedörren och sa att hon inte sett något).

Så, hur är red shields larmsystem? Och har egenkomponerade larmsystem med egna utryckningar (man kan ju göra skyltar med texten "larm med utryckning" och inte bara använda de som Jula och Clas Ohlson säljer) samma avskräckande effekt som t.ex. sector eller securitas?
 
PerKr skrev:
Så, hur är red shields larmsystem? Och har egenkomponerade larmsystem med egna utryckningar (man kan ju göra skyltar med texten "larm med utryckning" och inte bara använda de som Jula och Clas Ohlson säljer) samma avskräckande effekt som t.ex. sector eller securitas?
Egna dekaler har inget avskräckande syfte. Tjuven har koll på de riktiga larmdekaler och fejk.
 
det är klart de har koll på det. I det här fallet skulle det dock finnas ett larm (och sitter det larmdekaler är det väl ganska rimligt för tjuven att anta att det finns någon sorts larm) och utryckning skulle jag ju tillse själv så det skulle väl snarast bli en mer eller mindre obehaglig överraskning för hen när jag dyker upp.
 
Som svar på din ursprungliga fråga så nej, det har inte samma avskräckande funktion med egna dekaler oavsett om någon kommer eller ej.
 
Det som kan bli problem med billiga larmsystem typ som Julas och många andra brukar vara rörelsedetektorerna som inte håller så hög kvalitet. Vilket brukar visa sig genom oförklarliga falsklarm. Så vill man köra med ett sånt system brukar min rekommendation vara att undvika rörelsedetektorerna i största mån o satsa på magnetkontakter istället (om det är möjligt).

Man får oftast det man betalar för :)

För inte så många kronor till så kan du sätta upp ett trådbundet system av betydligt högre kvalitet. Kolla på blocket eller tradera efter ett beg'at larm typ DSC, Bosch eller liknande kan vara ett tips om man vill komma billigt undan.
 
AnneFi
Vi har sector alarm husdjursanpassat och det går ändå hela tiden.

Går inte att ha igång med tanke på det en gång tog dem tre timmar att ta sig till huset där ingen hade ringt oss.
Min katt har epilepsi så det var ingen höjdare.

Mina föräldrar har satt in biltemas larm på källare, altan och garage efter att en troligtvis hög snubbe försökte ta sig in i pappas vapenskåp med olika tillhyggen när de var hemma.
 
Håller med Erikoolio. Själv har jag ett trådbundet DSC, som ringer upp mina mobiltelefoner eller släktingars. Skall komplettera med GSM-sändare som även sänder via radio. Jag har flera starktonshorn. Fördelen med trådbundna larm är att de inte kan störas ut av smarta inbrottstjuvar. Jag har erfarenhet av red shield som jag installerat och sköter åt en kompis. Lätt att installera med trickig av ställa in (beskrivningen inte särskilt bra)..Man kan ju även ha ett abonnemang men det blir betydligt dyrare och snabbheten inte den bästa hos utryckarna.

Jag har aldrig haft något fellarm på min DSC, som givetvis har ackumulatorbatteri om tjuven stänger av huvudströmmen..Red Shield är väldigt billig men lite platstigt. Välj något annat! Gärna ett system som går att programmera med dator av trådtyp. Sen vill man ju ha skalskydd i huvudbyggnad på natten och dito i uthus vid närvaro samt överfallsfunktion. Om det står några busar som vill in så skall man snabbt kunna trycka på överfallslarmet. När man är borta skall man förutom skalskydd även ha ytsensorer igång. Man bör även ha larm för brand samt min och max temperatur - särskilt om man är borta länge eller utomlands..

En morgon när jag gick till jobbet satte jag på larmet med hustrun kvar i huset. Hon fick faktiskt byta trosor. Det lät rejält både i hus och utomhus. Sätt alltid upp fler dolda sirener. Glöm inte begränsa larmtiden - annars blir grannsämjan inte särskilt god.
 
  • Gilla
troja
  • Laddar…
Lite kompletterande info ang. Julas larmpaket:
Jag har själv installerat det på tre olika platser (kompisars och släktingars lägenheter) och det fungerar alldeles utmärkt. Ingen av dem har husdjur, så jag kan inte kommentera på det, men ingen av dem har heller haft några falsklarm.
Med tanke på priset, så får man mycket larm för pengarna. De trådlösa fjärrnycklarna är hur smidiga som helst, men tänk på att de utgör också en risk då tjuven kan spela in signalen de sänder, och senare spela upp den för att själv kunna larma av! Ni får själva bedöma hur avancerade tjuvarna är i ert område ;)

Ett plus är att Red Shield använder sig av 866MHz ISM-bandet, och det gör att risken för störningar mellan detektorer och centralenhet minskar. De flesta andra larm i detta segment (<2000:) brukar ligga på 433MHz.

Andra plus är att tillbehör och kompletteringar i form av fler detektorer eller fjärrnycklar kostar väldigt lite (i jämförelse med konkurrerande system). Jämför man Julas med ClasOhlsons lösning (Centralenhet, 3 PIR, 2 Magnet, 2 Fjärrnycklar, Brandlarm, GSM) så blev det mer än dubbelt så dyrt hos ClasOhlsson! Jag är mycket tveksam till om det blev mer än dubbelt så bra bara för det...

Jag var nyligen i kontakt med tillverkaren för att höra om de har någon GSM eller IP-modul, och fick då svaret:
Ivy Zhang skrev:
Our WS-210 GSM Smart Control is available at the following online store. Safe Home is one of our European distributor but under private branding.
It is compliable with the alarm system which you purchased in Jula. Please feel free to purchase one.
[länk]

Should you have any questions, please contact us freely. Thanks.
Det betyder att SafeHome är samma hårdvara, och dämed kan man blanda och ge bäst man vill!

Jag kommer att undersöka Red Shield -systemet nogrannare gällande skydd mot radiostörningar, ev. kryptering av det trådlösa protokollet, etc. Återkommer med mer info senare!
 
  • Gilla
Lolight
  • Laddar…
Är centralenheten den med knappsatsen? Blir det inte problem om någon bryter upp ytterdörren och sätter en slägga i den medan inpasseringen piper? Eller är tanken att man ska gömma den långt in och köpa andra knappsatser till att ha vid dörrarna?
 
Jag får också dåliga vibbar, när centralenhet och knappsats sitter tillsammans.
 
Det går att använda medföljande fjärrkontroll istället. Vill man inte bära fjärrkontrollen med sig kan man gömma den. Använder även deras dörrkontakt.
Men batteriet till fjärkontrollen säljer inte Jula och det verkar inte vara ett standardbatteri eftersom det är något smalare än andra på vår marknad. De lovade åtgärda det när jag berättade och fick en ny fjärrkontroll istället.

Den billigare uppringstelefonen går inte om bostaden har ip telefon.

Har endast haft ett par falsklarm de senaste åren. Har kompletterat med dold rörelsekamera.
Funderar på att komplettera med kamera via android.

Tack för tipset om safe home alarm.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.