Man får vad man betalar för.
 
probeb skrev:
Man får vad man betalar för.
Ja det är ju bra att man får vad man betalar för.
Idiotiskt inlägg.
 
Jag menar att betalar man 800:- för ett säkerhetssystem kan det inte vara bra grejer.
 
JonasQ skrev:
Hehe... tja, vad skall man säga? Det går iallafall på 868Mhz... kan det vara nåt att ha?

[länk]

Tillverkarens hemsida: [länk]


/Jonas
Nej ! inget att ha, siren inbyggd i knappsats,ingen yttre siren allt i ett enhet dvs knappsats+larmcentral i samma= NO NO...om det överhuvutaget ska vara nån vits med ett sånt ska det vara godkänt så att du får premierabatt eller reducerad självrisk eller dyl
och detta är det definitivt inte

Köp hellre ett gäng larmdekaler o sätt på rutorna funkar lika bra, annars satsa på ett riktigt larm typ DSC eller liknande
 
S
tomlan skrev:
Nej ! inget att ha, siren inbyggd i knappsats,ingen yttre siren allt i ett enhet dvs knappsats+larmcentral i samma= NO NO...om det överhuvutaget ska vara nån vits med ett sånt ska det vara godkänt så att du får premierabatt eller reducerad självrisk eller dyl
och detta är det definitivt inte

Köp hellre ett gäng larmdekaler o sätt på rutorna funkar lika bra, annars satsa på ett riktigt larm typ DSC eller liknande
Snacka för dig själv, jag har haft larmsystem för 20.000kr och har arbetat med en del andra system på jobb, men detta inbrottslarm är sjukt prisvärt.

Igår köpte jag följande:
Grundpaketet - Central, IR, Mkt, Mkt, Fjärr
1 x IR-Detektor
2 x Mkt
4 x Läckagelarm
1 x Brandlarm
1 x Fjärr
1 x Uppringare
Massa batterier
Totalt 2400kr

I mitt föra inbrottslarm så kostade EN läckageskyddsdetektor 1500kr, så rent ekonomiskt är det sanslöst billigt. Man kan dessutom koppla upp det mot en larmcentral om man känner för det. Men där jag bor så tror jag att grannarna eller jag själv är första man på plats ändå så uppkoppling till larmcentral är kanske inte värt pengarna.
Det viktiga är att jag får larm till min mobil vid inbrott, brandlarm och läckage i huset för 2400kr.

Btw, yttre siren med strobe finns som tillval och det finns även extra inomhussirener.

Men visst det har lite svagheter....
1. Man måste alltid ha åtminstone varning eller hemmaläge igång på inbrottslarmet om man vill att läckagedetektorerna ska fungera även när man är hemma.
2. Inbrottslarmet skickar (vad jag vet so far...) endast ett summalarm oavsett vad som utlösts, dvs man får ingen info om det är brand, inbrott eller läckage.
3. Inbrottslarmet saknar sabotageskydd, även om det är ett mindre problem.

Finns säkert mer, men man ska inte underskatta mängden av driftlarm och brandlarm som du kan få för en så pass ringa kostnad. Glöm inte att vid inbrott tar det oftast inte mer än 3min innan det är över och då kommer de undan ändå. Viktigaste är att det ljuder och att det är uppmärkt med larmdekaler.
För jag blir hellre bestulen dvs de tar en dator än att huset får fuktskador eftersom jag inte hade råd att sätt in läckageskydd för 1500kr/st i badrum, kök, toaletter och källare.

Det är ett bra larm, inte perfekt men så pass billigt att dess svagheter bleknar i jämförelse med random larmpacket från diverse företag.
 
probeb skrev:
Jag menar att betalar man 800:- för ett säkerhetssystem kan det inte vara bra grejer.
Jaså ? Det kan inte vara bra för att priset är för lågt ? Är det då automatiskt bra om priset vore högre ?

Jag har ett trådlöst/trådbundet larm med GSM-uppringare/SMS, programmerbart via dator med USB som jag köpt för just c:a 800:- från Kina (inkl. frakt) som fungerat klockrent i snart två år nu. Otroligt professionellt och snyggt uppbyggt inuti också. Centralen har dessutom inbyggd batteribackup. I priset ingick även brandvarnare.

Håller dock med om att man får vad man betalar för. Om man har tur. Oftare brukar det dock vara så att man betalar för mycket jämfört med vad man får :cool:
 
jag tror att det viktigaste är att man har ett larm överhuvudtaget så att du vet om att någon gått in i huset och får reda på det via mobilen. Det är det som är viktigt på allvar.
Vet man om att någon går in så kan de slå sönder anläggningen och lägga tid på det om de vill men du vet ju om att de har gått in.
 
Eller så snor de just larmet och lämnar resten .....
 
Jugend skrev:
jag tror att det viktigaste är att man har ett larm överhuvudtaget så att du vet om att någon gått in i huset och får reda på det via mobilen. Det är det som är viktigt på allvar.
Vet man om att någon går in så kan de slå sönder anläggningen och lägga tid på det om de vill men du vet ju om att de har gått in.
Jag instämmer på att det är känslan som gör störst skillnad med att ha larm eller inte.
Sedan jag skaffade larm så är iofs vetskapen om att det larmar vid inbrott bra, men den "bästa" känslan jag har är att när jag kommer hem och larmar av bostaden så är jag säker på att ingen obehörig har varit inne i mitt hem.
Flera inbrottsoffer vittnar om att den värsta vid inbrott inte är att deras laptop är borta utan att känslan av att någon okänd person varit inne och rotat runt i deras hem. En väldigt obehaglig och kränkande känsla.
 
Vi flyttade efter att vi hade haft inbrott. En väldigt olustig känsla jag fick (som är svår att beskriva) var att jag aldrig kände mig "hemma" eller "inne" efter inbrottet. Hemmet kändes mer som i trapphuset eller någon offentlig plats.
 
Nyfniken skrev:
Vi flyttade efter att vi hade haft inbrott. En väldigt olustig känsla jag fick (som är svår att beskriva) var att jag aldrig kände mig "hemma" eller "inne" efter inbrottet. Hemmet kändes mer som i trapphuset eller någon offentlig plats.
Tråkigt att höra.
Och denna känsla hade du kanske fått oavsett larm eller inte.
Alltså, larm förhindrar sällan inbrottet, men kan stressa tjuven att avsluta snabbare. Oavsett larmets inköpspris.

Många pratar om faran att ha knappsats och centalsystem i samma dosa. Är detta verkligen ett så stort problem? Uppringningsfunktionen har väl förhoppningsvis genomförts innan tjuven har krossar centralen. Sirenen har hunnit tjuta till. Tjuven är ändå stressad av vetskapen att där fanns larm, som förmodligen har ringt både ägaren och grannen.

Om man har fjärrkontroll, behöver man ju inte sätta knappsatsen precis innanför ytterdörren (nu är det ju extremt sällan man får inbrott via en ytterdörr).
 
Att ringa upp tar några sekunder. Och om ett larm bara tjuter till för att sedan tystna antar iaf jag att ägaren råkat öppna en larmad dörr av misstag (händer här i området titt som tätt). Jag går iaf inte ut och undersöker. Så jag anser nog att det är en ganska stor drawback. En tillverkare med en sådan lösning ser jag mer som en leksakstillverkare än en seriös larmleverantör.
Vitsen är ju just stressfaktorn. Att sirenen står och tjuter när tjuven gör sitt jobb.
Har jobbat en del i säkerhetsbranchen så jag kanske är yrkesskadad dock. :)
 
Redigerat:
Att ringa upp tar oftast lite mer än ett par sekunder.
Testa själv, först få kopplingston, sedan slå nummer, "handskakning" med larmmottagaren, sända larmbeskedet...min erfarenhet säger allt mellan 10 och 30 sekunder.
Sitter centralen innanför entredörren så finns det också en inpasseringstid på ca 20-30 sekunder. Så då finns gott om tid att slita ned den och stampa på den.

Ska man göra en någorlunda säker installation så ska centralen sitta inom direktlarmat område. Flera av de stora hemlarmsfirmorna som fanns innan alla trådlösa system kom ut på marknaden gjorde också "fuskinstallationer", vet inte hur många PC1500, PC1580 och Power jag har sett med MAP innanför entredörren och centralen någonstans i hallen typ ovanför hatthyllan, i en garderob etc.

Fast å andra sidan så har jag heller aldrig fått se en massa inbrott eller höra om (annat än lösa rykten) där inbrottstjuvar faktiskt har slitit ned centralen. Förutom en gång, en villa i Enskede där man borrade låsen i entredörren för att sedan slita ned en Visonic-central. Detta var dock troligtvis någon form av insiderbrott då villan renoverades och alla nya vitvaror precis levererats och stod ouppackade i hallen/köket.

Klart iaf att ett Jula-larm/kinalarm är bättre än inget, bara att tänka till lite när man installerar det och sätta centralen på något bra ställe och sedan använda fjärrkontrollen för till-/frånslag. Kompletterat med en extern siren för att inte leda vägen rakt till centralen så tycker nog jag att det blir likvärdigt skydd som många andra betydligt dyrare system t.ex. Visonic Powermax, Risco Wisdom etc.
Eller t.o.m. bättre då många av dessa är installerade av riktiga klåpare till installatörer som inte har en aning om hur man projekterar ett säkerhetssystem.
 
Jag läste någon lustig anekdok här på forumet om någon vars bekant hade haft inbrott och det enda de stal var larmet. :)
 
  • Gilla
cust3000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.