Hej,

Någon som har erfarenhet av julas 3-delade byggställning? Duger den eller är det skräp? Hur stabil är den? Vill ha något som håller många år och inte bara en säsong.

Mvh Hannes
 
Kolla blocket.
Köpte för ett par veckor sedan en Alufase med Quickbase, typ som den här för under 20'
https://www.stallning.se/rullstalln...elbredd/rullstallning-6-m-dubbelbredd-alufase

Visst, dyrare än Julas, men klart rejälare och smidigare att hitta delar till i framtiden. Hatar dessutom höjder, därav dubbelbredd och stödben så att det åtminstone upplevs som lite stabilare när man är uppe och klättrar.
 
Är den ranglig på nivå tre går den bort. Är lite höjdrädd av mig och svajar det är det inte bra. Har också reagerat på att det är en del plast i Julas, känns ju inte bra över tid. Då lutar det lite åt att vänta ut något på blocket.
 
Är det några speciella märken jag ska hålla utkik efter som anses bra i förhållande kvalitet/pris?
 
Jag tittade på de flesta alternativen för 2 år sedan när jag köpte ställning. Slutade med köp från alltpahjul.se. Inte kollat hur de ligger till prismässigt nu jämfört med alternativen men då skiljde det rätt mycket jämfört med att köpa något mer lokalt här i Göteborg. Så det fick bli en tur med släpet till Mullsjö.

Jag var helt inställd på att köpa 250cm breda varianten med 75cm ramar men när jag fick se de olika alternativen på plats så slutade det med 190cm och 90 cm breda ramar. Då kan jag ha allt stående mot väggen inne i garaget vilket jag med takhöjden inte hade kunnat med 250 cm plattformarna.

Köpte även till 30 cm breda extra plattformar så att man får plattform som fyller hela 90 cm ramarnas bredd.

Vi har Ganska exakt 7 meter i nockhöjd och det når jag precis med ställningen som har en specad max arbetshöjd på 6,2m. Max plattformshöjd inkl hjulen lite utskruvade är ca 4,5m och jag är rätt lång. Men jag upplever den som väldigt stabil med stödbenen på den höjden. Någon gång har man känt att det svajat lite men då har man tittat ner och insett att man glömt att sänka ner stödbenen igen efter att ha flyttat ställningen. :)
 
Ett par bilder från när vi målade om.
 
  • Byggnadsställning längs en vitmålad husvägg under målning, med klar himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad med byggställning under målning, grön häck i förgrunden och molnig himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kanelbullen123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.