Jag har köpt en billig luft-luft värmepump på jula som jag tänkte sätta upp i vårt inglassade uterum. Jag vill göra klart så mycket som möjligt innan jag tar hit kylteknikern för inkoppling men fick ett problem direkt. Innerdelen har en borttagbar plastsektion på båda kortsidorna för att dra ut rör och kondensslang. Men koppar rören/slangen är redan böjd 90 grader åt ena hållet och jag behöver få ut rören åt den andra sidan. Hur gör jag för att böjja om dessa rör 180 grader utan att ha sönder något ?
 
  • Luft-luft värmepumpens innerdel med böjda kopparör och kondensslang synliga, redo för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle spontant säga att det är en dålig idé, kan du göra en böj nån annanstans istället även om det blir lite fulare? Skulle tro att ett redan böjt rör som böjs tillbaks är att be om läckage.

Om du eller någon du känner hade erfarenhet av att värma och forma rör så funkar din första ide antagligen mycket bättre - men om det är Julas snabbkopplingspump så vete sjutton om inte vacuumet försvinner...?
 
A
Har inte dom flesta rören så vid leverans,min panasonic hade det,var inga problem att böja med stor försiktighet dock:geek: (eget ansvar isf)
 
Det är mjuka kopparrör, ofta med en spiralfjäder runt för att skydda dem från att knäckas. Ta det lite lugnt när du böjer dem så är det absolut inga problem. De är gjorda för det.
 
Ja det sitter en fjäder runt om röret. Kan jag göra detta försiktigt för hand ? Eller måste jag ha en rörböjare?
 
Du böjer försiktigt för hand.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Installerade 2st såna där tidigare iår.

Bara märka ut hålet och köra med dosfräsen, sen är det bara att vika ut rören och sticka in i hålet så dom kommer ut på utsidan.

Det står utförligt i manualen hur du ska göra.
 
  • Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
Man bara vrider dom. Man böjer dom inte.
 
  • Gilla
JohanElmis
  • Laddar…
Oj. Gammal tråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.