Hej,

Måste måla min fasad i helgen. Inte direkt rätt årstid, men vad gör man när man bygger nytt i denna årstid...
Har fått tips om att 1 x grundmåla en gång nu direkt, och sedan vänta med 2 x täckmålning till våren.
Valet för mig står emellan:

Demidekk Optimal vs Teknos Nordica Eko

Vilken är bäst, lättast att måla, drygast, och minst underhåll i längden?

/T
:confused:
 
Man låter bli att måla! Fasaden mår inte dåligt av att stå över en vinter men målar du nu så målar du in en massa fukt och kan få problem med mögelsporer BAKOM färgen. Vänta, tvätta med Biokleen Alg- & Mögelbort i vår och så låt det torka ordentligt sen målar du 1 grund och två färdigfärg.
Demidekk är väldigt dyr och har lyckats bra med sin marknadsföring. I Norge har de dåligt rykte, så dåligt att de bytt namn på färgen, ingen vill köpa Demidekk...
Jag målade min panel med Caparol Fasadgrund och sedan Fasadakrylat. Runt en tusenlapp per burk, halva priset mot Demideck.
 
Har inte folksam med någon av färgerna i sitt färgtest? Kolla på folksam så går det nog att finna.
 
Jo folksam har testat färg och där har Teknos färger överlag bra betyg.

Målade med Teknos Visa fasad i somras, tycker den var bra att måla med, Återstår väl att se hur den håller i längden...
 
petersson79 skrev:
Jo folksam har testat färg och där har Teknos färger överlag bra betyg.

Målade med Teknos Visa fasad i somras, tycker den var bra att måla med, Återstår väl att se hur den håller i längden...
Just Teknos Visa fasad fick dåligt betyg i Folksams test. Hoppas du har tur med din målning.;)

Eko Nordica däremot fick bra betyg. Man ska dock inte låta sig luras av av ordet Eko i namnet. Läser man den tekniska lappen (alltså inte den glassiga folder som kunderna får i butiken), ser man att den är riktigt skadlig både för grundvattnet och människan.
 
Folksams "test" är inte värd att skriva om.
 
Ge gärna alternativ undersökning så man slipper köpa skitfärg. Måla om en extra gång är ju aldrig skoj.
 
Det blev Demidekk ändå... Vågade inte gå på Teknos trots att vissa förespråkade den. Att Demidekk skulle vara dålig har jag inte hört innan, men jag får väl se.

Jag har grundmålat fasaden med Jotun Visir oljegrundning (vattenbaserad) som jag kommer låta stå över vintern. Sedan till våren kommer jag att tvätt fasaden innan jag täckmålar två ggr.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
C combato skrev:
Det blev Demidekk ändå... Vågade inte gå på Teknos trots att vissa förespråkade den. Att Demidekk skulle vara dålig har jag inte hört innan, men jag får väl se.

Jag har grundmålat fasaden med Jotun Visir oljegrundning (vattenbaserad) som jag kommer låta stå över vintern. Sedan till våren kommer jag att tvätt fasaden innan jag täckmålar två ggr.
Hur ser det ut såhär 13 år senare? Målar själv med Demidekk Ultimate och det lilla jag behöver skrapa och grunda målas med Visir. Snart klar med garaget och känns och ser bra ut på ytan. De får ju bra i test förutom miljovänlighetsbiten då (som väldigt många andra).

Välmålad garagebyggnad med grå fasad och vit takkant, belyst av en utomhuslampa, med steppstenar och sophinkar framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nikasp nikasp skrev:
Hur ser det ut såhär 13 år senare? Målar själv med Demidekk Ultimate och det lilla jag behöver skrapa och grunda målas med Visir. Snart klar med garaget och känns och ser bra ut på ytan. De får ju bra i test förutom miljovänlighetsbiten då (som väldigt många andra).


[bild]
Vet tyvärr inte eftersom vi separerade och sålde huset två år efter jag byggt klart det :/
 
nikasp
C combato skrev:
Vet tyvärr inte eftersom vi separerade och sålde huset två år efter jag byggt klart det :/
Tack för återkoppling och tråkigt att höra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.