Hej, vi ska måla o tittar på flaggskeppet Demidekk Infinity. Dyr men säkert bra. Valet stood mellan den och Demidekk Ultimate som inte är riktigt lika dyr och säkert inte riktigt lika bra men eventuellt bra nog. Fram tills ikväll då vi var på Bauhaus och letade färg, då det även dyker upp en Jotun Optimal....är Jotun Optimal lika Ultimate? eller är det ytterligare en variant....?
 
Det står rätt tydligt vad skillnaden mellan Ultimate och Infinity är. Optimal har en rätt kort beskrivning. Säkert bra men om den är tillräckligt bra går nog inte svara på. Det beror på förutsättningarna och vad du upplever som bra. Måla om efter 5 år? 10 år? 15år? 20år? Finns inget facit innan. Om det görs på rätt sätt är nog ultimaten eller Infunityn bättre. ( det går höra fel och då spelar det ingen roll vilken färg man väljer) . Det är ett stort jobb att måla/måla om sitt hus. Man vill inte göra det för ofta. Nackdelen med optimal är väl att den säljs på Bauhaus. Inget ont om det men man ska ha tur om man får tag i nån som kan ge dig bra råd. De bästa jobbar på en färgbutik. Obs jag har viss bias efter sommarjobb på färgbutik för ca 20 år sen. ( och jag har Ultimate på huset )
 
Är det extra UV skydd i Infinity eller vad är det som skiljer? Helt andra råvaror?

En släkting köpte för definitivt mer än 10år sedan en halvdyr (inte dyrast) norsk färg som fick högsta betyg i Folksams färgtest då (Gjöco av typ V, oklart vilken)
Och jag har aldrig någonsin sett en fasad som näst intill ser nymålad ut efter så många år. Inte ett spår av sprickar eller andra defekter som den gamla färgen hade.

Så priset avgör ofta en del men det är inte allt. ska man betala extra för någonting vill man ju VETA vad man får för pengarna, någon förklaring typ.

Demidekk Ultimate Täckfärg har fått bästa tänkbara betyg i Folksams test vad det gäller mögelpåväxt, krackelring och avflagning. Men blev inte rekommenderad på grund av miljövärden i färgen.
 
Redigerat:
Det blev Infinity. Med tanke på allt jobb en ommålning innebär så är det nog värt de extra kronorna... Tapethandeln.se hade bästa priserna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.