Hej! Jag har idag bergvärme men ska komplettera mitt hål med en kortare jordvärmeslang.
Dom första 9 metrarna kommer att gå endera en blivande veranda och sen jämns en källarvåning ca 7 meter. Visst ska man isolera den första biten då den inte kommer att vara nergrävd lika djupt? Dessutom blir det ingen snö som isolerar under verandan.
 
Det är ganska vanligt att man isolerar rören en bit innan borrhål/markytan/sjön.
 
L
Beror på om du befarar minus på brainen , då kan det tjäla intill grundmuren , inte bra , kan bli tjältryck mot den , isolering normalt om slangarna går rakt ut , ca 1,5 -2,0 utanför plus genom
grundmur och 30 cm insida , sen vilken isolering hade du tänkt dig
 
Jag skulle rekommendera isolering. Även om det inte blir minusgrader på köldbäraren så kyler den marken och gör att tjälen går djupare med större risk för tjälskjutning.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Hej igen! har inte gjort något åt saken ännu. Tänkte börja lite smått under sommaren.
Hade tänkt gräva ner ca 150 meter jordvärmeslang men hur ska man ansluta den? enklast för mig skulle vara att ansluta dom i serie med mitt nuvarande bergvärme hål som är 165 meter djupt! då skulle jag slippa ta upp ett till hål i källarväggen och bara skarva slangarna på utsidan. Tror ni att det går eller är det så att jag måste köra slingorna parallellt och dra in dom genom källarväggen?
 
165x2+150=480 m, jag skulle säga att det är en onödigt lång slinga. Jag hade valt att dra in den nya parallellt med den gamla och montera lite ventiler så jag kunde balansera de två för bästa effekt.

Men om det går eller inte beror på vad du har för c-pump och hur stort effektuttag du har.
 
Har en nibe 1215 8,5 och jag har minusgrader på både in och ut (-2 in och -3ut) när pumpen går som mest på vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.