Kommer att ha ett friståendegarage med golvvärme där jordvärmepumpen är placerad. Sedan 25m kulvert till huset. I huset kommer jag ha en kamin. Istället för bara mysfaktor och elda för kråkorna så vore det smidigt om det fanns någon prisvärd vettig lösning för att kanske ha en vattenmantlad kamin ansluten till övriga systemet.

Jag får tag på billig ved alt om jag har lust hugga lite själv. Skulle kunna tänka mig att elda lite när vi är hemma dvs från 17-22 vardagar och kanske morgon och kväll helger.

Går det att lösa på ett vettigt och prisvärt sätt?
 
finns ingen ekonomisk vinning med att koppla ihopp sytemen.
Att ha värmepumpen i garaget kör att du får sämre COP har du tänkt på det?
 
CarMan skrev:
finns ingen ekonomisk vinning med att koppla ihopp sytemen.
Att ha värmepumpen i garaget kör att du får sämre COP har du tänkt på det?
Får ta den smällen.

Kommer ha inkommande jordvärmeslang till garaget där pumpen får stå. Sen har jag 25m kulvert till huset. Att slippa ha den i huset väger upp för de kronor i förlust man får leva med. Hatar grejer som står och brummar och låter inne i ett tyst och nybyggt hus d^_^b

Men det är konstigt det inte finns någon ekonomiskt motiverbart val för att koppla ihop dessa system. Måste växla ett par ord med min rörmokare om detta. Han har hållit på med en massa udda uppfinningar och kanske har någon ide.
 
En mantlad kamin kostar 10-20000 mer än en vanlig kamin vilket då enl pessimisterna helst skall "tjäna in sig på ett par år då denna dockas mot v-pump. Likadant ser de på solvärmen. Ett nybyggt hus idag , välisolerat och med ftx-system kan svårligen ha en vanlig braskamin,hur liten den än är, då effekten gör att det blir för varmt i huset. Med vattenmantel kan en del av effekten lagras i vatten. Så fullt möjligt är det men det fodras att veden är "gratis".Själv har jag haft sol-värmepump, v-mantlad pelletkamin och kökspanna ihopdockat i snart 20 år .En modern v-pump låter inte mer än kylskåpet så att förpassa den ut till garaget ...?
 
exerg skrev:
En mantlad kamin kostar 10-20000 mer än en vanlig kamin vilket då enl pessimisterna helst skall "tjäna in sig på ett par år då denna dockas mot v-pump. Likadant ser de på solvärmen. Ett nybyggt hus idag , välisolerat och med ftx-system kan svårligen ha en vanlig braskamin,hur liten den än är, då effekten gör att det blir för varmt i huset. Med vattenmantel kan en del av effekten lagras i vatten. Så fullt möjligt är det men det fodras att veden är "gratis".Själv har jag haft sol-värmepump, v-mantlad pelletkamin och kökspanna ihopdockat i snart 20 år .En modern v-pump låter inte mer än kylskåpet så att förpassa den ut till garaget ...?
Jo det verkar vara lite av "problemet" att har man ett nytt välisolerat hus och sedan börjar elda kommer man svettas ihjäl. Ekvationen verkar inte gå ihop.

Ska bo i huset resten av livet så jag ser inget behov av att räkna hem en sådan sak som denna på bara några år. Livslängden är ju lång på dessa grejer.

Kamin ska jag ha men det känns larvigt att ha den bara till att bra att ha om det blir strömavbrott. Eller de gånger man vill öppna fönstret för att det ska bli kallt inne så man får elda huset varmt igen :cool:

Men det blir ju kanske inte optimalt att ha en stor vattenmantlad klump i vardagsrummet och sedan släpa ved in och ut till detta rum. Finns ju en anledning att man har saker i ett separat rum.

Gulf skrev:
I denna tråden fins massor av info och handlar främst om en Vattenmantlad kamin Olymberyl Aidan HFB 443 .
Mycket prisvärd vattenmantlad jutjärnskamin .
Jag får snart hem en sådan och skall docka den mot frånluftsvärmepumpen . Ska ha en 500 l ack tank till med .
[länk]
Bra tips! Ska helt klart leta efter något prisvärt när jag väl handlar. Skadar ju inte att ha något vattenmantlat samt fördra slang ifall man vill göra något.

Vad har du för FLVP? Är väl inte alla som kan reglera och förstå att en extern källa är tillkopplad?
 
Ja jag har en Nibe fighter 310 P från 2001 med ny kompressor 2010 .
Eldar nu i vanlig kamin och gjort det sedan 2004 då vi flyttade in .
Huset är ett 11/2 plans hus på 140 m2 byggt 1990 .

Nu ska värmen uppgraderas med 500 L acktank samt vattenmantlad kamin då .
 
Nibe 310 är inte nån värmepump, den tä et ventilationsagrigat med elpana innut i.

(hårda ord men i prinsip är det nästan vad det är)
 
En värmepump blir mer ekonomisk ju lägre framledningstempratur du kan ha (skiljer ganska mycke faktiskt)
Därför ska du bara tillverka exakt den tempratur du behövar & när du behövr den.
Har man en kulvert, så måste man tillverka varmare vatten för att kompensera för kulverten. (+ nackdelen med att det tar lång tid innan tappvattnet blir varmt)
man ska inte ha en akumulator med massa varmt vatten, det ger ju ämre verkningsgrad.
Värmapumpen ska var dnenhet som tyr hela ystemet utefrån ute tempgivaren (som kan ha vist stöd av en inne givare om man vill)

Om vi kopplar i hopp värmepumpen med ett högtempratur system som jobbar med preis motsatt funktion, så blir systemet mycket kompliserat om det ska bli bra.
Du kommer att på flera sätt få komprobmissa så värmepumpen får sämre verkningsgrad, då du inte kan låta den sköta hela systemet o inte köra så kaltt vatten som möjligt.


Det är mycke bättra att låta värmepumpen göra sitt, & om du vill elda så gör du det i en vanlig kamin (sen kan värmepumpen kompliteras med en inne givare för att på bästa sätt se till att du tar vara på den extra energin kaminen ger
 
CarMan . Hårda ord ? Vet inte hur mycket värmepumpen gör i 310 an men nog är det mycket mera än vad du målar upp 30-50 % kanske mera klarar den tror då jag ! Dessutom är det en ny betydligt effecktivare generation frånluftsvärmepumpar på gång ut nu ! Lagkrav i nybyggda hus !

För min del spelar det ändå ingen roll för jag värmer sedan 7 år huset till störstadelen med en vedkamin till ca 80 % . Nu då vi de senaste åren börjar få riktiga kalla vintrar igen så ska jag uppgradera detta med vattenmantlad kamin och köra mot acktank . Värmer gärna med ved till 100 %
och jag har gratis ved !
 
310:an ger väll 1,9kW till ett cop på dryga 2
Jämför med en markvärmepump som kan ge valfri effekt (min ger ca 10kW) till et cop på nära 4)

Käns inte som man ska jämföra desa 2 sorter värmepumpar mot varandra så det är helt skilda maskiner...
 
Testar idag lite vad kompressorn i en Nibe fighter 310 p klarar av att prestera med utetemp på -20 c genom att slå av elpatronen . Detta för att undersöka hur detta blir i kombination med ackumulatortank och vattenmantlad kamin . Vill ju värma med ved i 1a hand ! Kompressorn tappade temp och sjönk från 50 c där tempen ska vara till 42 c på 25-30 min den ska kalla på tillskott om den går under 48 vilket den gjorde ! Så visst i denna ute temp pallar den då inte ! Men jag vill ju värma med ved i 1a hand så ! Ska nämna att jag även eldade i braskaminen då detta test gjordes .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.