Hej
Jag har sökt mycket om Jordvärmepump och bergvärmepump. Det som jag har förstört Att bergvärmepump ska man gräva upp till 200 m rakt mot jorden medan jordvärmepump behöver bara en och halv meter om det finns plats i trädgården.

vilken är Bättre och vad är skillnaden ån så?
Vilken som kostar mest?

tack
 
  • Illustration av en jordvärmepumpsinstallation med slingor under trädgården bredvid ett tvärsnitt av ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av ett hus med bergvärmepumpssystem inklusive borrat hål och värmeslingor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pump och teknik är samma, bergvärme pumpas vätskan ner i ett borrhål och värms upp och fallet jordvärme så läggs slingan som sagt i jorden istället. Teknikmässigt ingen större skillnad utan det handlar om dina förutsättningar. Kom dock ihåg att marken ska fixas efter och jordvärme plöjer upp ett par hundra kvm som du ska fixa och inte kan ställa något annat på sedan..
 
  • Gilla
kingsmams
  • Laddar…

Bästa svaret

Bergvärme är oftast lite effektivare då berget är varmare mitt i vintern än marken en dryg meter ner. Dessutom funkar frikyla bättre med bergvärme eftersom marken istället blir varmare än berget på sommaren.

Rent prismässigt är jordvärme billigare - Särskilt om man lägger det i samband med annan markplanering av tomten - men nackdelen är att flera hundra kvadratmeter av gräsmattan blir uppgrävd. Sen blir den delen av tomten obebyggbar, så man behöver ha en del plats 'över'.
Bergvärme tar bara nån kvadratmeter i anspråk plus slangen in till pannrummet.
 
  • Gilla
kingsmams
  • Laddar…
Kolla om grannarna har bergvärme, då kan du få en indikation på hur långt ner berget finns.
Själva borrningen brukar vara ett fast pris sen får man betala extra för foderrör, rör som sitter mellan "ytan" och ner till berget.
Kostar runt 600 +moms / meter för rören.
 
  • Gilla
kingsmams
  • Laddar…
Bor en bit nedanför ett berg och alla som har pump har jordvärme här, antar att det är en bra bit ner till berget då ingen har borrat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.