Om en ivt 495 twin med jordvärmeslinga kostar 45-50 kkr + installation av pannan ca 12-15 kkr och jordslinga med grävare ca 15 kkr summa ca 70-90 kkr. Hur står den sig mot en bergvärme anläggning i effekt och pris ??? Om inte det skiljer så mycket i effekt så måste det vara mer lönsamt med en jordvärmeanläggning om man har de förutsättningarna på tomten. Vad säger forumets expertis ;D
 
Har du plats för jordslinga så är det billigare. Att man borrar så ofta beror på att det (i st¨'der i alla fall) är för små tomter.
 
Vad glad jag blir ;D. tackar så mycket för svaret. Finns det någon på forumet som har jordslingor och kan berätta hur det funkar hos er. Gärna märke på pump och hur ni gjorde med nedgrävning av slingorna,mot söder =varmare? ;)
 
Vi funderar oxå på att installera jordvärme. Läste att det bara skillde 18.000kr mellan en frånluftsvärmepump och jordvärme.
Och det ska ju vara bättre med jordvärme, den ska ju dra mindre ström.

Om man har mark ska man då sattsa på jordvämre eller ska man köpa en frånluftsvärmepump ??

Våran hus försäljare säger att det inte kommer att löna sig och att det skulle vara så mycket dyrare att installera jordvärme. Men han säger oxå att en frånluftsvärmepump drar ca 18.000khw om året medans en jordvärme pump bara drar runt 10.000khw

Vet inte vad man ska tro har aldrig hållt på med värme system.
 
siffrorna stämmer en frånluftsvärma upmp är inte värd namnet värmepump.

du ska ha ytjordvärme & snåla inte med hur mycke slang som ska grävas ned ta så myck du får plats med.
& ta gärna en model störe pump än vad dom föreslår så ska du se ett du värmer huset med 6000kW
 
Endel tillverkare säger att det räcker med 150 meter slinga i marken. Jag tror att jag kan plöja ner runt 5-600 meter, det mäste väl vara bättre när man ändå har grävaren där?. En annan fråga: jag har en lång slänt ca 70 meter som har en höjd skillnad mellan 0-70m på ca 5meter gör detta något, jag delar upp slingorna på två. ???
 
Jag tvekade mellan att lägga en eller två slingor. Jag valde av snålhet en slinga, det ångrar jag idag.
Kölbärarpumpen måste i min 400m slinga med en NIBE 7.5 kW gå med max effekt. Det innbär 0.18*4000 = 720 kWh/år bara i pumparbete.
Hade jag delat upp slingan på två hade tryckfallet i kollektorn minskat med nästan faktor 8. Jag vet inte hur mycket det skulle minska effektförbrukningen i cirkulationspumpen, men jag gissar på att i alla fall en halvering.
Denna marginalkostnad i kopplingar och isolering skulle betalat sig snabbare än den övriga anläggningen.

/m
 
SKEDEN skrev:
Endel tillverkare säger att det räcker med 150 meter slinga i marken. Jag tror att jag kan plöja ner runt 5-600 meter, det mäste väl vara bättre när man ändå har grävaren där?. En annan fråga: jag har en lång slänt ca 70 meter som har en höjd skillnad mellan 0-70m på ca 5meter gör detta något, jag delar upp slingorna på två. ???
för att få ut luften så måste högsta pumkten vara där värmepumpen står, om du ska gå fram o tillbaka i slänten så gå på rätt lädd så att inte det blir luftfickor
 
Hemmakatten
Vår blivande granne har installerat jordvärme till sin Nibe Fighter. 600 meter slang. Efter bara två veckor har han en halverad förbrukning av el och värmen i huset (290kvm) har aldrig varit högre än nu.

Jordvärme är helt klart det som ger bäst effekt, förutsatt att man har utrymmet på tomten.

En frånluftsvärmepump kan ALDRIG ens komma i närheten av vad en jordvärmepump kan ge!

Misstänker att leverantörerna inte förordar jordvärme så mycket pga deras minskade intäkter (jämfört med bergvärmeborrning).
 
Hemmakatten skrev:
Vår blivande granne har installerat jordvärme till sin Nibe Fighter. 600 meter slang. Efter bara två veckor har han en halverad förbrukning av el och värmen i huset (290kvm) har aldrig varit högre än nu.

Jordvärme är helt klart det som ger bäst effekt, förutsatt att man har utrymmet på tomten.

En frånluftsvärmepump kan ALDRIG ens komma i närheten av vad en jordvärmepump kan ge!

Misstänker att leverantörerna inte förordar jordvärme så mycket pga deras minskade intäkter (jämfört med bergvärmeborrning).
en markvärme pump tar energin ut jord/berg/sjö. beroende på hur mycke energi man behöver ökr man bara pumpstorleek & antal meter kolektorslang.

en frånluftsvärmepump har inte denna möjlighet, den kan max ge 4 kw.
Det går inte att öka nån kolektor slang sär då energin tas från ut luften i huset. ska man kunna få ut mer effekt måstte man ha större luft flöde, men då måste det också komma in mer luft i huset & då går det åt ännu mer energi för att värma denna luft (det är ju ingen evehets maskin)

hustilverkarna vill vara billiga på pappret!
 
Car Man pumpen kommer att stå högst. Vad menar du med att "gå på rätt ledd". om man skulle få lite luft i slangarna hur kan man lufta dem då? ;)
 
SKEDEN skrev:
Car Man   pumpen kommer att stå högst. Vad menar du med att "gå på rätt ledd". om man skulle få lite luft i slangarna hur kan man lufta dem då? ;)
om du har en backe & ska läga slangen ftam o tilbaka flera gånger, så måsta du börja längst ned i backen & gå sidlads.
du kan inte så uppför backn & sen ned , för att då upp igen, då kommer du få svårt att få bort luftan i vändningarna som komer at kamna högt.
(svårt att förklara när man inte kan visa med händerna ;))

måsta man ha en punkt som är hög så tror jag det går att göra nån form av luftnings brunn eller liknande???

hur luftar man? jag det är väll bar att håla på lite då o då tills nivån i expantionskärlet inte sjunker längre
 
slangarna skall då gå som en serpentin väg uppför ett berg? ;D
 
SKEDEN skrev:
slangarna skall då gå som en serpentin väg uppför ett berg? ;D
helt rätt!
det var bra beskrivet :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.