Någon som nyss installerat jordvärme?
Vilken pump har ni för å nackdelar?
Är de samma pumpar både till berg och jordvärme?
Är de fördel ha LÅNG kollektorslang eller ger det inget att lägga 100 mer slang?
Bor på landet så utrymme finns.
Eldar med vedpanna och 1000l vatten idag.
Börjar trötta på vedeldat är aldrig varmt när man kommer hem. Kan ju inte va borta en helg.
 
Det är samma värmepumpar till bergvärme, jordvärme och sjövärme. Jordvärme passar utmärkt om man har gott om mark och den är bra att gräva i. Numera kan man också plöja ner kollektorslangen i jorden. Det är alltid en fördel att ha en stor kollektor som också klarar framtida behov. Varje slang kan dock normalt vara max ca 400 m för att tryckfallet inte ska bli för stort så då får man lägga flera slangar.
 
Jag har en 20år gammal anläggning där vi nyss bytte själva pumpen.

En bergvärmepump och en jordvärmepump är samma sak, det är bara var man cirkulerar brinen.
Ju längre slinga desto mer värme kan du hämta ur den, jämför med ett borrhål, du vill dock inte ha en för lång slinga, utan du delar den på flera (vi har 2x300m tror jag).

Vi bytte pump till en Daikin altherma Geo 3 och är nöjda.
Hade bra prestanda enligt byggahus jämförelsefunktion och vår modell kan man kyla med om det är intressant.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har en 20år gammal anläggning där vi nyss bytte själva pumpen.

En bergvärmepump och en jordvärmepump är samma sak, det är bara var man cirkulerar brinen.
Ju längre slinga desto mer värme kan du hämta ur den, jämför med ett borrhål, du vill dock inte ha en för lång slinga, utan du delar den på flera (vi har 2x300m tror jag).

Vi bytte pump till en Daikin altherma Geo 3 och är nöjda.
Hade bra prestanda enligt byggahus jämförelsefunktion och vår modell kan man kyla med om det är intressant.
OK leder man in båda slingorna till pumpen?
Något sådant jag också tänk i längd på slangar om de blir något.
 
Oftast har man en fördelningsbrunn strax utanför huset där alla slingorna kopplas samman till en slang som dras in i huset och då övergår i kopparrör.
 
Redigerat:
T Trollskidan skrev:
OK leder man in båda slingorna till pumpen?
Något sådant jag också tänk i längd på slangar om de blir något.
Hos oss går båda slingorna in i huset och kopplas samman.
Värmeanläggning med rör, expansionskärl och tryckmätare i källare, sidovy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag installerade vår för något år sedan, 2x300m som svetsades ihop med 45gr böjar.
Så vi har bara två slangändar in i pannrummet.
Jag valde då CTC GSI 12 för det var den kompressor som kunde gå med lägst effekt i spannet. Så man slipper så mycket start/stopp på vår/höst.
Nu finns det kanske bättre produkter.

Grävd grävning med ledningar och stöttor, jordväggar, arbeten med infrastruktur, överblicksperspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.