Håller på att dra om jordvärmen då jag har flyttat VP till en annan byggnad. Har grävet ett 1,2m bredd, 1m+ djupt dike mellan nya pannrummet och där jag ska koppla på mig på befintliga slangen. Har läst att man ska isolera slangen 1,5-2m utanför väggen, menas det isolering runt slangen typ armaflex? och om det stämmer blir inte det helt tillplattad i marken? Samma fundering när jag kommer in under golvet och upp genom betongen (blir att gjuta en platta för nya pannrummet) eller ska jag ta något tomrör som rymmer slangen? Då jag kommer in med slangen i en carport antar jag att den måste isoleras med markisolering då det kommer plogas både där och utanför, så det blir ca 10 första metrarna som ska isoleras. Där funderar jag, eftersom jag ändå "dödar" slangen skulle jag kunna dra ihop slangarna den biten och lägga en bit skuren markisolering mellan slangarna och sedan en skiva längs med slangarna? Och hur tjock isolering behövs? och det är XPS300 man använder?
 
Vi köpte gula flexrör med en diameter om 100mm, slangen klädde vi med armaflex rörisolering och armaflextejp runt skarvarna.
Runt detta virade vi lite byggfolie (plast) för att få så lite friktion mot flexslangen som möjligt. Sen drog vi igenom det.
Vi slutade med armaflexisoleringen några meter utanför sulan/grundmuren.

flexslangarna grävde vi ner och gjöt in om det inte framgick :)
 
  • Gilla
Segge
  • Laddar…
Det lät ju som en väldigt stabil lösning. Tätade ni ändarna med något? Tänkte främst på den delen som blir i marken.
Så typ ett sån här rör, insida 98mm och armaflexen verkar landa kring 80mm så det låter ju genomförbart.
https://www.rinkabyror.se/artikel/dubbelvaggigt-kabelskyddsror-110-98-6m-gul/
Som jag förstått det så isolerar man nära och under grunden för att inte kollektorslangen ska frysa marken och/eller grunden på huset men när sen slangen hamnar under infarten blir det väl det omvända, man ville inte att tjälen på vintern ska kyla slangen. Så på infarten kan jag gå med "nakna" rör och bara ha markisolering på slangen?
 
Vi skummade rören i ändarna med fogskum.
Lycka till.
 
  • Gilla
Segge
  • Laddar…
Tackar då har jag koll på hur jag gör med slangarna närmast huset och ända in.

Någon som har koll på hur jag gör på infarten där det kan hända att det plogas på vintern, räcker det med 2x50mm markisolering? Blir första vintern i huset så vet inte riktigt hur vi kommer skotta snön ännu, men skulle tro att det blir plogat där.
 
S Segge skrev:
Tackar då har jag koll på hur jag gör med slangarna närmast huset och ända in.

Någon som har koll på hur jag gör på infarten där det kan hända att det plogas på vintern, räcker det med 2x50mm markisolering? Blir första vintern i huset så vet inte riktigt hur vi kommer skotta snön ännu, men skulle tro att det blir plogat där.
Ligger du 1,2m ner där hade jag inte isolerat alls.
Ligger du på 80 eller lägre hade jag lagt ner isolering, går bra med 2x50 eller 1x100
 
Tackar, då blir det några skivor men inte alls dom mängder jag först tänkte. Isolerar runt slangen 5m så kommer en ganska bra bit ut i diket, och eftersom jag har lite fall på det och marken lutar åt motsatt håll så ökar djupet rätt fort. Stötte dock på lite patrull när jag skulle gräva mig in i huset/lagården. Men det är nu löst och förhoppningsvis får jag material före helgen så får jag lagt igen alltihop.

Gräv- och renoveringsarbete i jordkällare med synliga jordhögar och en stor sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En grävd grop med stora stenblock och jord, troligen en del av ett pågående byggprojekt eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppgrävd mark för rörinstallation nära trävägg och stödjande balkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
xLnT
  • Laddar…
Det generella rådet att isolera handlar om att skydda husets grund från sättningar p g a frysning i marken.
Skippa inte isoleringen.
 
Nog blir det isolerat, men det jag tänkte först var att isolera 8m ut från huset eftersom det finns en risk att det plogas där. Då jag hamnar rätt djupt där så isolerar jag nog bara 5m då slangen blir isolerad ca 3m ut i diket och jag lägger makisolering ytterligare ca 2m.

Diket in mot huset
Ett djupt grävt dike nära ett rött hus vid skymning, planerat för isolering och skydd mot plogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan dela med mig av det färdiga resultatet, nu är det igenfyllt och pannrummet blir nog klart i helgen för gjutning så måndag bokas betongbil.

Akta kraftkabeln
Uppgrävd grävning med varningsband för kabel längs med en slingrande grå kraftkabel, nära en röd byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävd schakt med gula kraftkablar och varningsband, redo för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsikt över en nygrävd schakt vid husvägg med synliga gula kraftkablar redo för gjutningsarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utgrävning för pannrum med isoleringskikt och gula kraftkablar synliga i grävningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


360° bild, får se hur forumet hanterar den 360° bild av byggarbetsplats med gul husfasad, pågående markarbeten och en grävmaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förberett pannrum med synliga rörledningar, elektriska kablar och grävverktyg innan gjutning, redo för betongbil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Igenfyllt utrymme med grus i ett pågående pannrumsprojekt, före gjutning, med synliga rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
xLnT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.