Hej!
Har köpt hus för ett halvår sen och upptäckt detta utmärkta forum när man försöker lära sig ett och annat. Förra ägaren har installerat jordvärme och det funkar fint och är ju självgående men eftersom det här är första vintern så försöker man ju hålla extra koll på elförbrukningen och har då märkt att när det börjar vara -10 och kallare så verkar jordvärmen inte vara alls lika effektiv, tycker det är nästan för stor skillnad mot när det är kring +-0. Här uppe i Norrland så är det ju ganska ofta så pass kallt så mina tankar är att köpa en begagnad vedpanna och stödelda under dom kallaste månaderna. Det har stått en panna i källaren tidigare men den åkte nog ut i samband med konverteringen till jordvärme så tycker det inte ska innebära allt för stor installation. Går det koppla så att systemen går köra samtidigt så att när man inte eldar så slår pumpen igång eller måste man välja att stänga av ett av dom köra det andra? Behövs acctank? Har tillgång till ved så om det inte skulle allt för dyr investering så tycker jag att jag skulle tjäna in det relativt snabbt. Mycket frågor, hoppas någon mer kunnig än jag kan hjälpa mig att reda ut detta...
 
Rent teoretiskt så borde det bara vara att paralell koppla dom. Det enda du behöver göra är att ställa vedpannans framledningskurva högre än värmepumpens då startar inte värmepumpen vid eldning.
 
En vedkamin är inget alt?Så får du ju mysfaktorn på köpet ...:)
Eller båda 2....kamin -vedpanna;)...Gratis är gott..Elda lugnt:cool:

Mvh
 
Är det som Kristianesi säger så låter det ju riktigt bra, då behöver man alltså inte ens en acctank att mellanlagra i? Har förstått att värmepumpen är som effektivast när den slipper skicka vattnet via någon acctank utan direkt till elementen. Kamin känns inte aktuellt, hade tänkt mig en billig investering med en vedpanna för max någon tusenlapp och sen tillkommer ju installation. Gärna fler synpunkter...
 
Vedpannan behöver en acctank.
Värmepump och vedpanna ska kopplas i serie, returen från elementen går till VP sedan till en shunt som släpper in lagom med varmvatten från acctanken för att hålla värmen.
Med VP på kalla sidan så har den bättre verkningsgrad.

Protte
 
nej, det är inte så enkelt. fins många trådar om detta.
en ved panna jobbar med höga tempraturer o högt delta-t på radiatorerna.
värmepumpen jobbar med så låga tempraturer som möjligt o ska absolut inte ha akumulator. sen så ska den har ett delta-t på ca 7 grader.
desutom så stängs värmepumen av helt när returtempen är högre än 50 grader.
 
Men CarMan, shunten släpper inte ut hetare vatten än vad som behövs, dvs det VP inte orkar med.
Med en returtemp på 50 grader så har man för stor cirkulationspump.

Jag har haft VP + oljepanna och nu har jag VP + pellets och det funkar alldeles utmärkt. I båda fallen är det VP styrning som bestämmer likväl som den kan styra ett eltillskott.
 
prototypen skrev:
Vedpannan behöver en acctank.
Värmepump och vedpanna ska kopplas i serie, returen från elementen går till VP sedan till en shunt som släpper in lagom med varmvatten från acctanken för att hålla värmen.
Med VP på kalla sidan så har den bättre verkningsgrad.

Protte

Då shuntas det ut från tanken då inte vp orkar hålla innetempen eller??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.