Hej!
Är på gång med nytt värmesystem i mitt snart färdiga hus.

Det jag ska ha är en Vattenmantlad Kamin plus Jordvärme.

Ena rörnissen har räknat på ett väldigt avancerad system med acktank för 21000:-
Medan den andra räknar på en vanlig för 3800:-

Är det någon här som har erfarenhet eller tips är jag tacksam om ni delar med er på vad jag ska tänka på!
 
Mitt helt seriösa tips är att ha jordvärme & en vanlig vedkamin, ingen vattenmantlad !!!

Värmepumpen vill bara göra värme när det behövs, o den ska bara göra så kallt vatten som möjligt. Att låta värmepumpen arbeta mot en ack, är en förlust!!! en stor förlist.

Systemet för 21000:- kanske funkar skapligt, men kommer att troligan at göra att värmepumpen får sämre verkningsgrad)
systemet för 3800 tror jag inte komer att funka, eller funkar tok dåligt.
 
CarMan skrev:
Mitt helt seriösa tips är att ha jordvärme & en vanlig vedkamin, ingen vattenmantlad !!!

Värmepumpen vill bara göra värme när det behövs, o den ska bara göra så kallt vatten som möjligt. Att låta värmepumpen arbeta mot en ack, är en förlust!!! en stor förlist.

Systemet för 21000:- kanske funkar skapligt, men kommer att troligan at göra att värmepumpen får sämre verkningsgrad)
systemet för 3800 tror jag inte komer att funka, eller funkar tok dåligt.
Har något nytt hänt på några år i detta? Funkar det bättre nu?

Kommer bygga ett nytt hus på 144kvm och har ett garage på 85kvm.
Jordvärmepumpen kommer stå i garaget och mata huset via en 4pipig kulvert.
Vill inte ha någon acktank eller annat utrymmeskrävande i huset.

Jag skulle gärna vilja ha en vattenmantlad kamin och sedan skaffa en acktank och ställa i garaget
tillsammans med jordvärmepumpen. Hur stor bör acktanken vara?
Kan tänka mig att elda någon kväll då och då i kaminen det är inte något som kommer användas varje dag.

Hur fungerar detta system?
I huset kommer ju bara 4st rör in. V/K Tappvatten, V/K värmesystemsvatten.
Ansluts då kaminen direkt här och skickar iväg det varma vattnet från kaminen tillbaka till acktanken i garaget?
Vad händer med jordvärmepumpen hur tar den hand om denna värme från kaminen som kommer i det som skulle vara lite kallare vatten i returledningen?

Kan man mellan tummen och pekfingret säga vad en acktank samt lite annat runt i kring kan landa på för att kunna docka detta med jordvärmepumpen?

12Kw eller 17Kw kamin tror ni det är vettigt? Är det någon nackdel med för stor eller för liten kamin?
a9731a4a-4e7f-4d8b-868d-cf163dbea6d0_n.jpg
 
Redigerat:
En jordvärmepump ska inte dockas mot någon tank om man kan slippa. Vattenmantlad kamin är väl en dyr nödlösning för dem som saknar källare och inte kan få in ett seriöst värmesystem.
Bygger du nytt så gör rätt från början utan habrovinker och konstiga lösningar.
Lägg pengarna till kaminen på en större värmepump och en längre jordslinga.
Vill du absolut elda för värme i garaget och där inte använda värmepumpen så är en pelletseldad varmluftspanna kanske lösningen. Blir varmt på momangen.
 
Suhagg skrev:
Jag skulle gärna vilja ha en vattenmantlad kamin och sedan skaffa en acktank och ställa i garaget tillsammans med jordvärmepumpen.
Vet du varför du vill det??
 
johanpelle skrev:
En jordvärmepump ska inte dockas mot någon tank om man kan slippa. Vattenmantlad kamin är väl en dyr nödlösning för dem som saknar källare och inte kan få in ett seriöst värmesystem.
Bygger du nytt så gör rätt från början utan habrovinker och konstiga lösningar.
Lägg pengarna till kaminen på en större värmepump och en längre jordslinga.
Vill du absolut elda för värme i garaget och där inte använda värmepumpen så är en pelletseldad varmluftspanna kanske lösningen. Blir varmt på momangen.
Tack hört fler som säger det. Måste utvärdera det mesta innan man slår till på något. Har ju verkligen chansen nu när man bygger nytt.

Är det så att jordvärmepumpen inte mår bra av att inte gå så mycket eller att det blir bara korta körningar start stopp om jag har någon acktank?

Matss skrev:
Vet du varför du vill det??
Bra fråga.
Vill ha en kamin för myskänslans skull men det känns dumt att elda när man har 22 grader inne med golvvärme. Därför inbillade jag mig att vattenmantlad kamin skulle vara smartare då den inte strålar så mycket utan jag kan istället lagra värmen och pytsa ut den senare.
 
Jag har ritat denna tillsammans med en röris (kan ha missat något i skissande)
men ser detta ut att funka?

n154dv.jpg
 
  • n154dv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Suhagg skrev:
Jag har ritat denna tillsammans med en röris (kan ha missat något i skissande)
men ser detta ut att funka?

[bild]
Om jag tänker rätt så kommer kaminen att börja koka väldigt fort alternativt så trycker du varmvatten baklänges in i acktanken, beroende på hur trevägsventilen ovanför VP jobbar (var den alltid öppna änden är)
 
Demmpa skrev:
Om jag tänker rätt så kommer kaminen att börja koka väldigt fort alternativt så trycker du varmvatten baklänges in i acktanken, beroende på hur trevägsventilen ovanför VP jobbar (var den alltid öppna änden är)
Om jag förstod rätt så ska ventilen stänga emot VP och så trycker kaminen tillbaka i ledningen och sedan till acktanken istället.

Bypassen ska vara där för att om VP startar ska den inte jobba mot stängd ventil utan då ska den kunna pumpa ändå. Röris berättade att pumpen startar golvvärme slingan några sekunder ibland när man änvänder tappvarmvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.