Vad ska man välja?
Vi hade tänkt ha jordvärme + FTX i vår villa på 173kvm som snart börjar byggas, men nu har vi fått erbjudande om att byta ut detta mot en Comfortzone CE50, vi skulle på detta vis spara ca 30000kr. CE50 ska visst vara i stort sett lika effektiv som jorvärmepumpen. Även CE65 var ett alternativ, den var 5000kr dyrare än CE50. Men byter vi så går vi ju även miste om FTX ventilationen.
Nån som kan ge nåt bra råd om hur man ska göra? :confused:
 
Vi installerar en CE65 nästa vecka i vårt hus på 165kvm boyta som byggs på Frösön.


//Magnus
 
Vet inte vilket som är bäst, men ska erkänna att jag sneglade en hel del på Comfortzone. Det som gjorde att jag valde Nibe 1235 med FLM30 till jordvärmeslinga var helt enkelt att CZ kändes ny o oprövad. Det är däremot en helt klart lättare installation med CZ.

Om du funderat på FTX med allt vad det medför, rördragning, underhåll samt ljud o vinddrag? och gärna vill ha det så är väl valet enkelt, tror jag. Själv har familjens medlemmar en bestämd uppfattning om att det ska vara så lite luftrörelse som möjligt. Undrar hur dom beter sig när det blir kallare ute o tilluftsdonen står vidöppna:)

Kjell G
 
Vi kör CE50 på 180 kvm utan större problem!
 
Installerade en CE50 för ett par månader tillbaka (160 kvm, Stockholmsregionen). Har funkat fint så länge. Blir spännande att se hur det går när det blir riktigt kallt.
Pumpen låter lite grann, men är mycket tystare än gamla oljepannan, även när den går för fullt.
Det finns inget drag som stör, rördragning var relativt enkel.
Det känns tydligt att det är klart bättre/friskare luft i huset nu.
 
Valet föll till slut på jorvärmepumpen från Thermia och FTX ventilation från REC Temovex. Största anledningen till det var att vi gärna ville ha FTX ventilationen. Tror det blir riktigt bra. Ska sägas att det finns ett till-luftspaket till CE också. Men med det så hade det blivit lika dyrt som med jordvärmepumpen och FTXen.
 
Återkom gärna när allt är installerat med lite feedback...
/NiJa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.