Hej och tack för ett väldigt intressant forum!

Jag har precis köpt min första tomt här i Karlstad och ska börja markarbetena inom kort.....

Tomten är på drygt 2000kvm och jag ska bygga ett timmerhus på 110kvm bottenyta och ett loft på 30 kvm samt ett garage på c:a 60 kvm...

Jag ska självklart ha golvärme i plattan och garaget, inget badkar.

Det är tydligen nånstans mellan 20-30 meter ner till berg, förövrigt så är det sand....

Jag jobbar i Oslo mån-tors så då kommer jag inte vara hemmai huset.

Nu till frågorna:

1. Vad skall jag välja mellan jordvärme och bergvärme? vet att jordvärme är billigare men att det kan förstöra en del av tomten(att det blir såkallad tvättbräda) och hur många meter måste jag isåfall lägga ut slang alternativt borra ner för bergvärme??

2. Vilken pump bör jag välja? har sneglat lite på thermia iochmed deras onlinesystem....

Motivera gärna era svar!
 
det är bara direktförångar system so ger köld resning över slangen.

så självklart ska du har jordvärme, se till att samordna grävningen isamband med de övriga markarbetena så blir det billigare.

du behöver nånstans mellan 1x400m & 2x300m (går man över 400m måste man göra 2 lka långa slingor, o 400m kansk är gränsfall.)

slangen förläggs på ca 1m djup & ska ligga 1 till, 1,5 meter från nästa vända med slang & den får inte ligga närmare än 2m från huset & ej på ytor du skottar fri från snö.
 
Hej

Kolla noga vad marken består av, är det mycke sand så är det inte bra.
Min polare grävde jordvärme för 3 år sen 500 m slang, funkar fint halva vintern sen
blir marken för "kall"

Mvh
 
sand funkar fin fint !
det viktiga är att det fins fukt i marken, så det ska inte vara rent singel eller annan grus som drenerar bort vattnet
 
Om du har sand har du säkert relativt nära till gvy och det ger säkert ett bra vattenflöde. Då skulle jag borrat en eller två jordbrunnar som avslutas med ett kontinuerligt filter (typ johnson well screen) Sedan pumpat vatten till en värmepump och släppt vattnet i den andra brunnen alternativ till sjö eller dike som leder bort vattnet väl.
Då kommer du få högsta tänkbara effekt då du kommer ha konstant hög värme in i värmepumpen. Ett borrhål och jordvärme kommer att ge låga temperaturer in under kallare delen av året, inte ovanligt med minusgrader. Med grundvattenvärme kommer du ligga på 6-8grader.

Själv har jag borrhål med sprickbildning längst ned. I år har jag monterat en liten pump högt upp som leder vatten till en sjö. Det har gett att jag har konstant 6-8grader in vilket ger en avsevärt bättre effekt på värmepumpen som äter upp kostnaden för att driva den extra pumpen.

Men i ditt fall så skulle jag kollat möjligheterna till en jordbrunn. Med lite tur har du gvy inte allt för djupt och då räcker det ju med en eller två brunnar som borras relativt kort och således billigt
 
Jag skulle inte krpnglatill det. jag vill inte ha massa filter som måste sköas o som kan sätta igensig. samt frysrisk om flödet blir för lågt...
 
Att lägga en ledning på frostfritt är väl inte så krångligt. Klarar man inte det kanske det är läge att fundera på direktverkande el ;-)
Massa filter behövs väl inte ifall vattenkvaliteten är bra. Det finns ju även speciella värmeväxlare som klarar av att växla inte 100% vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.