Hej,

Har en fundering som jag vore tacksam om jag fick svar på! Det är som så att jag har en utelampa på framsidan av huset, under den vill jag montera ett eluttag för lite vinterbelysning och ibland div elmaskiner (häcksax, gersåg osv)

Problemet är jordningen, lampan som är monterad behöver inte jordning, men från väggen finns det jordkabel så det är inga problem.

Jag vill alltså koppla ihop kablarna från väggen i lampans (sockerbit) ihop med dom jag drar ner till eluttaget för att på så vis få dit ström. Är det då ok att ta jordkabeln från väggen sätta ihop i en ny sockerbit och koppla ihop med jorkabeln jag drar ner till eluttaget? Blir det en korrekt jordning då?
 
Nej du måste ha en dosa så att du aldrig bryter bara jord.Du bör koppla via jordfelsbrytare också!!!
 
Ja, rent allmänt får man skarva jorden och andra ledare i en lampfot till en kabel som går vidare från lampan. Då jorden tidigare inte använts bör du dock kontrollera att den verkligen är inkopplad in matande ände. Men det ingår ju in den kontroll som du gör av uttaget efteråt.

Dock, att mata ett uttag från en lampa låter som en nödlösning.
- Lampfötter brukar inte ha alltför mycket plats att göra det på ett bra sätt.
- Kommer uttaget bara ha ström när lampan är tänd?
- Du har väl en JFB i huset, kanske flera? Vilken JFB kommer detta uttag att hamna på? Då uttag utomhus lätt kan lösa en JFB kanske det är olämpligt att koppla in uttaget här.

Bättre är då en ny grupp från centralen.
 
Hej Bo,

Tack för svar!
Har kontrollerat lampfoten och det kommer att få plats. Uttaget kommer bara att ha ström när lampan är tänd, funderar dock på att ha en ny utelampa med skymningsrelä. Själva säkringsgruppen som det nya uttaget hamnar på, går bara till belysning. Men har för mig att om JFB slårt till bryter den all ström.

Hur kan man kontrollera att jorden fungerar ute efter jag monterat.
 
Enklast är nog att du köper en enkel uttagsprovare på Jula eller liknande affär. Den visar med lysdioder om allt är OK, och de brukar ha en testknapp som skall lösa ut jordfelsbrytaren.

En sådan billig testare duger till att visa om alla trådar är rätt inkopplade, men den visar inget om kvalitet på anslutningen, eller om utlösningsvillkoret är uppfyllt. Det gör de mer proffsiga prylar som elektriker förväntas använda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.