Har ett gammalt hus från 1934 där man ibland kan känna en viss lukt från torpargrunden. Vi har tre ventiler i grunden.

Har prövat att sätta in en vanlig badrumsfläkt i en av ventilerna och då försvinner i princip all lukt. Inte så ekonomiskt kanske. Det blir väl en sorts undertyck i grunden med denna. Måste jag även täppa till övriga ventiler? (Finns det soldrivna ventiler)

Trossbotten är kärnfrisk och det luktar som nytt trä och inte spår efter sporer någonstans, men antar att det 70-åriga jordlagret osar upp genom trossbotten och särskilt på vintern då vi eldar med braskamin som suger luft från inneluften.

Vad ska man göra för att bli av med jordlukt enklast? Byta all jord mot grus och lägga på plast eller öppna upp fler ventiler, eller köra fläkt dygnet runt?

Mvh
L
 
Kör på fläkten. En vanlig badrumsfläkt från PAX (de heter nog nåt annat idag) drar ca 4W, vilket är ingenting. Hade jag kört på :)
 
jag skulle börja med att lägga plast i grunden, den gör nytta och kanske stoppar lukten. Bli inte överraskad om det samlas vattendroppar på undersidan av plasten - det är normalt och så brukar det se ut.
Om det inte räcker med plast kan man fortsätta med utgrävningar och fläkt ...
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.