De senaste månaderna har det börjat dyka upp en unken lukt i mitt trapphus. Lukten kommer och går lite. Ibland luktar det kraftigt och ibland känner man bara lite grann och andra gånger ingenting. En granne tycker lukten dyker upp om det regnat/varit extra fuktigt ute. Jag har inte funderat så mycket över om det finns några samband, endast konstaterat att lukten kommer och går.

Om jag ska beskriva lukten så är det en typisk ”jordlukt” som fuktig jord, men inte stickande eller kemiskt, utan mer blöt jord med en liten underton av ”mörk och kall gammal källare”.


Jag bor som sagt i ett flerbostadshus med två våningar + bottenvåning. Huset är byggt 1960 och husgrunden är betongplatta på mark. Vi har självdrag och i våras hade vi stamspolning och OVK. Lukten började då, men det kan lika gärna vara så att lukten började för att det började bli varmare ute, eller?

Vad kan det vara som gjort att det börjat lukta? Kan det ha och göra med dålig ventilation i trapphuset? Övertryck/undertryck? Kan det vara någon springa i kalkstengolvet där lukten kommer upp när det blir fuktigt ute?


Vi gjorde en dränering för runt 6 år sedan.

Några tips på var jag kan kolla på?
Har gått runt och sniffat i alla tänkbara springor, även kollat på utsidan på fasaden, kollat tak och väggar men inte sett något märkligt.

Min magkänsla säger dålig ventilation och att lukten kommer från husgrunden via någon springa.
 
C
Källar-/jordlukt är typiskt det som besiktningsmännen kallar mikrobiell lukt, dvs. tecken på mikrobiell aktivitet.
Exakt var källan är kan vara extremt svårt att lokalisera, men oavsett var det kommer i från är det ju tecken på ett (fukt-)problem.

Sen vet jag att lukten kan sitta i bra länge om vatten vid något tillfälle trängt in där det inte hör hemma.
 
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Källar-/jordlukt är typiskt det som besiktningsmännen kallar mikrobiell lukt, dvs. tecken på mikrobiell aktivitet.
Exakt var källan är kan vara extremt svårt att lokalisera, men oavsett var det kommer i från är det ju tecken på ett (fukt-)problem.

Sen vet jag att lukten kan sitta i bra länge om vatten vid något tillfälle trängt in där det inte hör hemma.
Är det här något vi bör ta på allvar? Känner att engagemanget är det lite si och sådär med. Bor i en BRF.
 
C
Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Är det här något vi bör ta på allvar?
Ja, det tycker jag. Inte så man behöver riva upp himmel och jord, men kan ju vara läge att vara uppmärksam och med rimliga medel fortsätta försöka lokalisera källan. I synnerhet om det inte försvinner av sig självt med tiden.
 
C cpalm skrev:
Ja, det tycker jag. Inte så man behöver riva upp himmel och jord, men kan ju vara läge att vara uppmärksam och med rimliga medel fortsätta försöka lokalisera källan. I synnerhet om det inte försvinner av sig självt med tiden.
Jag föreslog att vi tillfälligt skulle täppa igen springa och håligheter med en liten bit av en plastpåse, alltså ta en springa i taget för att se om lukten försvinner och därifrån lokalisera var lukten sipprar upp ifrån. Inget svar eller engagemang så nu har jag börjat undersöka själv.

Någon i huset har öppnat en tidigare stängd luftventil i ett utrymme på entréplan där vi har våra förråd. Den har varit stängd i över 10 år men kom på igår att den stått öppen i några månader. Stängde den igår bara för att se om det kanske är ventilen som skapat något problem med ventilationen. Våra hus har ju renoverats med nya dörrar och fönster sedan den där ventilen sattes in på 60-70-talet så den kanske inte ska vara öppen.
 
C
Låter bra, men tror man skall vara försiktig med att se det som ett ventilations- eller luktspridningsproblem.
Att ventilera ut lukten eller stänga in den i något utrymme löser ju inte själva grundproblemet med mikrobiell aktivitet.
 
C cpalm skrev:
Låter bra, men tror man skall vara försiktig med att se det som ett ventilations- eller luktspridningsproblem.
Att ventilera ut lukten eller stänga in den i något utrymme löser ju inte själva grundproblemet med mikrobiell aktivitet.
Det är klart. Kommer öppna ventilen igen, vill bara testa om den är orsaken. Vi kanske har haft ett problem med mikrobiell aktivitet i 10+ år och så upptäcks det nu när den tidigare stängda ventilen börjat tillsätta mer luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.