Hej,

Vi har ett hus som har plintgrund och besiktning visade inga konstigheter. Förutom att plintgrund är en riskkonstruktion.

Plintgrunden är låg och man kan ej komma in under den.

Vi har inte märkt några problem men vi har en kompis som påstår sig ha "näsa" för saker och ting och tyckte det luktade jordkällare i huset.

Funderar lite på hur jag kan undersöka vidare, vi känner ingen lukt själva, däremot kan vi ha lite instängd lukt ibland, vi behöver nog lite mer tilluftsventiler. Kan detta orsaka "jordlukt"?

Jag kan ibland känna lukt utanför huset på ena sidan ibland, luktar typ vind. Men det är också ett äldre avlopp där som ska göras om.

Tomten är moränglera, under huset är det mest moräng och kross/grus på en upphöjning.

Jag kommer inte in där under så jag funderar på montera ett par sensorer på långa pinnar som jag kan köra in under huset för att ha lite koll på relativa fuktigheten iaf.

Annars vet jag inte, Anticimex som kan borra hål i golvet för att kolla blindbotten/trossbotten?

Mvh Johan
 
S
Är det dränerat, troligen inte.
Det finns troligen inte åldersbeständig plast i grunden.

Där med kommer ju fukten i jorden under huset att avdunsta upp mot huset och dra med sig en källarlukt. Detta oavsett om grunden är okej eller inte.

Jag är väldigt känslig för sådan lukt, jag tycker att det sätter sig i kläder som förvara i sådana utrymmen.

Svårt att ge råd när man inte vet hur det ser ut.
 
Tack för ditt svar.

Dränerat nej, ingen plast. Och begränsad möjlighet att plasta in också eftersom man inte kommer in under, grunden är väl cirka 25 cm hög kanske.

Jag vet vilken lukt som menas, den gillar jag inte heller, men jag känner den bara om jag ligger och sniffar under huset. Inte i huset.

Jag tillverkade ett par långa pinnar och satte på sensorer igår, det är ungefär samma temp och rf som utomhus. Lite högre temp och lägre rf.
Ute just nu: temp 3, rf 84
Grund just nu: temp 8, rf 81
Fuktkvoten i trä (det jag kom åt) är 15-16%.

IMG_2308.jpg
 
Känns inte som att en avfuktare är ett alternativ heller, jag kan ju konvertera grunden till "krypgrund" med lecablock och mura igen, öppna en lucka från huset och få ned en avfuktare, men plastningen får jag ju inte till ändå

:sleep:
 
Efter mycket om och men har jag en kandidat till lukten, ett gammalt piano.

Det luktade intensivt av typ torrt trä, har rengjort de på baksidant, var dammigt som fan och lite svarta prickar (...) .. men det är inte lätt att komma åt inne, och hur det ser ut under vet jag inte, att vända det åt sidan skulle nog kräva 5 man.

Hoppas det är den som är källan iaf, har rengjort med grönsåpa och ättika runtomkring och flyttat det en meter, ska lukta på golvet där senare.
 
Hej
Hur har det gått.
Såg bilden ovan och undrar om du har mikrobiella påväxt på träpaneler ? Ser ut så på bilden som svamp men kan ju vara med n synvilla men på den högupplösta bilen såg det misstänkt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.